DOI QR코드

DOI QR Code

Self Esteem, Self Efficacy and Critical Thinking Disposition of College Students

대학생의 자아존중감, 자기효능감이 비판적 사고 성향에 미치는 영향

  • Published : 2009.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to examine self esteem, self efficacy and critical thinking disposition of college students. Method: A descriptive survey method was used in this study. Data were collected from May to August, 2008, from 486 college students. The survey sheet was composed of questions on self esteem, self efficacy, and critical thinking disposition. Result: The average score of self esteem, self efficacy, and critical thinking disposition was 2.99, 2.80, and 3.99 respectively. There were positive correlations between self esteem and critical thinking disposition, between self efficacy and critical thinking disposition, and between self esteem and self efficacy. Self esteem and self efficacy were significant predictors of critical thinking disposition. Conclusion: In order to help college students adopt to a rapidly changing society, the university should make efforts to develop a curriculum and program for improving self esteem, self efficacy and critical thinking disposition.

Keywords

References

  1. 강승희, 김대현 (2006). 학년 및 성별에 따른 대학생의 비판적사고 기능과 사고 성향의 차이 연구. 청소년학연구, 13(5-1), 25-48.
  2. 권인수, 이가언, 김경덕, 김영희, 박경민, 박현숙, 손수경, 이우숙, 장금성, 정복례 (2006). 간호대학생의 비판적사고 성향측정도구 개발. 대한간호학회지, 36(6), 950-958.
  3. 김경혜, 김경덕 (2007). 간호대학생의 비판적사고 성향과 자기 효능감과의 관계. 한국간호교육학회지, 13(2), 229-236.
  4. 김연수 (2003). 직업진로교육 프로그램이 대학생의 진로 성숙도에 미치는 영향. 한남대학교 지역개발대학원 석사학위논문, 대전.
  5. 김진이 (2007). 임상간호사의 비판적사고 성향과 직무만족도관계 연구. 경희대학교 교육대학원 삭사학위논문, 서울.
  6. 노형진, 정한열 (2008). SPSS에 의한 통계분석입문. 서울: 한올출판사.
  7. 신경림, 강문정, 고자경, 공병혜, 김순이, 박인숙, 서부덕, 이은숙, 이정인, 장희정, 최귀윤 등 (2007). 비판적사고와 간호 과정. 서울: 현문사.
  8. 신경림, 하주영, 김건희 (2005). 간호대학생의 비판적사고 성향과 비판적사고 기술에 관한 종적 연구. 대한간호학회지, 44(3), 52-62.
  9. 양승애, 정덕유 (2004). 간호대학 학생의 비판적사고 성향에 관한 조사연구. 성인간호학회지, 16(1), 156-165.
  10. 오혜경 (2003). 여대생의 신체상, 자존감 및 자기효능감에 관한 연구. 성인간호학회지, 15(2), 278-286.
  11. 윤소정, 신수진, 이은영 (2007). 대학생들의 비판적사고 성향이 직업적 성격에 미치는 영향. 수산해양교육연구, 19(2), 206-218.
  12. 이숙정, 유지현 (2008). 대학생의 학업 및 진로 스트레스와 대학생활 적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 교육심리연구, 22(3), 689-607.
  13. 이은옥, 임난영, 박현애 (1998). 간호, 의료연구와 통계분석. 서울: 수문사
  14. 전병재 (1974). Self-esteem: A test of its measurability. 연세논총, 11, 107-124.
  15. 조학순 (2007). 간호대학생의 비판적사고 성향과 자기주도학습 및 학업성취도에 관한 연구. 한국보건정보통계학회지, 32(2), 57-72.
  16. 최혜숙 (2006). 여성노인의 건강증진 행위 모형 구축. 한양대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  17. 황성자 (2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  18. 황지원 (1998). 간호사의 비판적사고 성향과 간호수행능력에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문, 서울.
  19. Alfaro-LeFevre, R. (1999). Critical thinking in nursing: A practical approach. Philadelphia: W. B. Saunders.
  20. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: W. H. Freeman and Company.
  21. Cook, C. I. (1976). Self-concept of the myocardial infarction patient. Can Nurse, 72(10), 37-38.
  22. Facione, P. A., & Facione, N. C. (1994). The california critical thinking skill test manual (3rd ed). California: California Academic Press.
  23. Martin, C. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nurs Educ Perspect, 23(5), 243-247.
  24. Ozturk, C., Muslu, G. K., & Dicle, A. (2008). A comparison of problem-based and traditional education on nursing students' critical thinking dispositions. Nurse Educ Today, 28, 627-632. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2007.10.001
  25. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton. NJ: Princeton University Press.
  26. Sherer, M., & Maddux, J. E. (1982). The self efficacy scale: Contraction and validation. Psychol Rep, 51, 663-667. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  27. Shin, K. R., Lee, J. H., Ha, J. Y., & Kim, K. H. (2006). Critical thinking disposition in baccalaureate nursing students. J Adv Nurs, 56(2), 182-189. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03995.x
  28. Stewart, S., & Dempsey, L. F. (2005). A longitudinal study of baccalaureate nursing students' critical thinking dispositions. J Nurs Educ, 44(2), 81-84.
  29. Suliman, W. A., & Halabi, J. (2007). Critical thinking, self-esteem, and anxiety of nursing students. Nurse Educ Today, 27, 162-168. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.04.008
  30. Walsh, C. M., & Hardy, R. C. (1999). Dispositional differences in critical thinking related to gender and academic major. J Nurs Educ, 38(4), 149-155.

Cited by

  1. Factors Influencing Professional Self-Concept among Nursing Students vol.7, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.119
  2. Critical Thinking Disposition and Self-esteem of Psychiatric Mental Health Nurses vol.20, pp.4, 2011, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2011.20.4.404
  3. Time Management Behavior and Self-Efficacy in Nursing Students vol.17, pp.3, 2011, https://doi.org/10.11111/jkana.2011.17.3.293
  4. Effects of S-PBL in Fundamental Nursing Practicum among Nursing Students : Comparision Analysis of a Ordinary Least Square and a Quantile Regression for Critical Thinking Disposition vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1036
  5. Correlation between critical thinking disposition and self-efficacy in dental hygiene students vol.16, pp.3, 2016, https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.03.401
  6. Relationship of Critical Thinking Disposition, Self-esteem and Job-seeking Stress of Nursing Students vol.16, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.2.1109
  7. The Effects of Critical Thinking Disposition and Self-esteem to Self-leadership of Nursing Student vol.10, pp.1, 2016, https://doi.org/10.12811/kshsm.2016.10.1.155
  8. Critical Thinking, Self-Concept and Stress Adaptation of Transfer Nursing Students vol.23, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.3.320