DOI QR코드

DOI QR Code

Cultural Contents of Image Texts and Memory Industry as the Memory - Focused on the Counter Memory of the Sixth Generation Chinese Movies -

기억으로서의 영상매체와 기억산업의 문화콘텐츠 - 중국 6세대 영화의 대항기억을 중심으로 -

  • 김계환 (성균관대학교 동양철학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

As cultural contents are rising to the surface, the contents and interests regarding the industries that utilize the culture become higher than any other times. Culture is performed with memory, and the culture that excludes memory cannot exist. The memory exceeds a dimension of the individual and operates with an assembled and social memory. Furthermore the culture requires media to put memories inevitable. Therefore, recent image texts are coming to the attention as new storage media. So this essay analyzed the meaning of 'memory' as social-cultural memory by putting the sixth generation Chinese movies to the center and restoration of image text that puts memory in it. And also, I examined the cultural meanings of 'individual memories' as the 'counter memory' and tried to find the possibility of junction between memory industry and the contents. I focused on the sixth generation Chinese movies because these movies made remarkable progresses in the international film festivals though they were made in 'underground' by objecting to 'official memory' proposed by the Chinese government.

문화콘텐츠가 문화산업의 중심으로 부상하면서, 콘텐츠와 이를 활용한 문화산업에 대한 관심이 어느 때 보다 높다. 문화는 기억을 중심으로 이루어지며, 기억을 배제한 문화란 존재할 수 없다. 기억은 개인의 차원을 넘어 집단적, 사회적 기억으로 작용한다. 또한 문화는 기억을 담지할 매체를 필연적으로 요구하는데, 최근의 영상텍스트는 새로운 기억매체로서 주목받고 있다. 이러한 점에서 이 논문은 사회 문화적 기억으로서 '기억'의 의미를 탐색해 보고, 중국 6세대 영화를 중심으로 사회 문화적 기억과 그것을 담지해내는 영상텍스트의 기억복원의 의미를 분석하는 데 초점을 두었다. 또한 '대항기억'으로서 '개인기억'의 문화적 의의를 탐색하고, 이를 통해 기억산업과 콘텐츠의 접합 가능성을 찾아보는 시도를 모색했다. 6세대 영화를 주목한 이유는 중국 당국이 제시하는 '공식기억'에 대항하며 '지하'에서 만들어졌던 이들 영화가 국제적인 영화제에서 괄목한 만한 성과를 획득해 나가고 있기 때문이다.

Keywords

References

  1. 최문규, 기억과 망각, 책세상, p.58, 2003.
  2. 윤미애, "매체와 문화적 기억", 독일어문화권연구, 제11집, p.39, 2002.
  3. A. Jan, Das kulturelle Gedachtnis, Munchen : C. H. Beck Verlag, p.11, 1992
  4. 윤미애, "매체와 문화적 기억", 독일어문화권연구, 제11집, pp.39-41, 2002.
  5. 권귀숙, 기억의 정치학, 문학과지성사, p.35, 2006.
  6. 권귀숙, 기억의 정치학, 문학과지성사, p.14, 2006.
  7. Foucault, Michel, and B. Donald, Language, Counter-Memory, Practice; Selected Essays and Interviews, New York: Cornell University Press, 1977.
  8. 이경순, "한국계 미국여성소설과 기억의 문화 정치학: 딕테와 종군위안부", 영어영문학21,제19권, 제2호, pp.69-70, 2002.
  9. 최문규, 기억과 망각, 책세상, p.362, 2003.
  10. 이진경, 문화정치학의 영토들, 그린비, p.255,2007.
  11. 유리 로트만, 이현숙, 스크린과의 대화, 우물이있는 집, p.25, 2005.
  12. 유리 로트만, 유재천, 문화 기호학, 문예출판사,p.398, 1998.
  13. 유강문, 한겨레신문, 2008.12.19.
  14. 장기철, "지아장커, 중국 영화의 미래", 현실문화연구, pp.26-27, 2002.
  15. 장기철, "지아장커, 중국 영화의 미래", 현실문화연구, p.145, 2002.
  16. 권귀숙, 기억의 정치학, 문학과지성사, p.111, 2006.
  17. 임대근, "제6세대 : 중국 영화의 성찰과 도전",중국문학연구, 제25집, p.124, 2002.
  18. 안상혁, 한성구, 중국 6세대 영화, 삶의 본질을 말하다, 성균관대학교출판부, p.15, 2008.
  19. 최환, "6세대 감독 영화의 類似 模式에 대한 연구", 中國小說論叢, 제23집, p.284, 2006.
  20. 최문규, 기억과 망각, 책세상, p.271, 2003.
  21. 안상혁, 한성구, 중국 6세대 영화, 삶의 본질을 말하다, 성균관대학교출판부, p.179, 2008.
  22. 아도르노, 호르크하이머, 김유동, 계몽의 변증법,문학과지성사, p.218, 2001.
  23. 박상환, 문화콘텐츠와 인문정신, 오스코, pp.29-30, 2008.
  24. 노명우, "새로운 기억관리 방식 : 기억산업의 징후", 문학과 과학, 제40호, p.166, 2004.
  25. 김정우, 문화콘텐츠 제작, Thinking & Writing, 커뮤니케이션북스, p.37, 2007.