Verification of Freezing Index and Frost Penetration Depth with Temperature Data of Korea LTPP

국내 LTPP 온도 자료를 이용한 동결지수와 동결깊이 검증 연구

  • 김부일 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 전성일 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 이문섭 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 임광수 (국토해양부 간선도로과)
  • Published : 2009.12.15

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the freezing index and frost penetration depth. The freezing index and frost penetration depth were analyzed using air temperature and temperature profile of pavement system in Korea LTPP-SPS(Long Term Pavement Performance-Specific Pavement Study) site. The predicted frost penetration depth were then compared with the measured one from the LTPP sites. And the trend of annual freezing index was analyzed using the temperature data of meteorological stations located in the vicinity of Korea LTPP-SPS site. The result showed that the freezing index was rapidly decreased since 1987, and it was known that the use of freezing index determined from the past 30 years temperature data could cause the over estimates in the pavement thickness design. The temperature profile measured at 3 sections of LTPP-SPS sites showed that the temperature of subbase layer was above $0^{\circ}C$, even though anti-frost layers were found in these sections. Comparing the measured and calculated frost depth, the frost depth calculated from the subgrade frost penetration permissible method showed a similar trend with the measured frost depth.

본 연구의 목적은 현재 국내에서 적용되고 있는 동결지수와 동결깊이 산정의 타당성을 검증하는 것이다. 이에 국내에서 운영되고 있는 LTPP-SPS(Long Term Pavement Performance- Specific Pavement Study)구간의 대기온도와 포장체 깊이별 온도 데이터를 이용하여 동결지수와 동결깊이를 산정하였으며, 기존 계산식을 이용하여 산출된 동결깊이와 비교 분석하였다. 또한 이 구간들의 인근 측후소 데이터를 이용하여 연도별 동결지수 추이를 분석하였다. 본 연구 결과, 지구온난화에 의해 1987년 이후에는 동결지수가 급격히 감소하였으며, 현재 도로설계 시 적용되고 있는 동결지수가 과하게 적용되고 있음을 알 수 있었다. 이에 동결지수 산정 시 현행 30년 데이터를 토대로 산정하기보다 기후가 변화된 시점부터 현재까지의 추이를 분석하는 것이 바람직 할 것으로 사료된다. 또한 LTPP-SPS 구간에서 측정된 포장체 깊이별 온도데이터를 분석한 결과, 동상방지층이 설계되어 있는 3개구간에서 대체적으로 보조기층까지만 동결이 발생하는 것으로 나타나, 동상방지층이 제 역할을 수행하지 못하는 것으로 나타났다. 실제 측정된 동결깊이와 계산식을 통해 산정된 동결깊이를 비교한 결과, 노상동결관입허용법을 이용한 설계방법이 실제 측정된 동결깊이와 가장 유사한 경향을 나타내었다.

Keywords

References

  1. http://ko.wikipedia.org
  2. 건설교통부(2003),' 동상방지층 두께 산출(예) - 개정 동결지수선도 이용-'
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