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Factors Influencing Wireless Internet Service Intention of the u-Services Characteristics by Service Type

서비스 유형에 따른 u-서비스 특성이 무선인터넷 서비스 이용의도에 미치는 영향분석

  • Published : 2009.11.28

Abstract

This research analyzes the use intention of the ubiquitous service based on the technology acceptance model (TAM). This study investigates the characteristics of the ubiquitous service like the ubiquity, personality, connectivity, and location. The major results of this study are as follows. The ubiquity, connectivity, and location had positive influences on the perceived usefulness and perceived ease of use. And, the personality had the positive influence of the perceived ease of use. The perceived usefulness and perceived ease of use had the positive effect to an attitude, and the attitude had the positive effect to an use intention. When it consider the market share or the growth potential of the wireless internet service industry, this research results will be able to tilize as the basic information of an industry.

본 연구는 기술수용모형을 기반으로 u-서비스에 대한 이용의도를 분석하는 것이다. u-서비스 특성인 유비쿼티, 개인화, 접근가능성, 이동성이 지각된 유용성과 지각된 이용용이성에 미치는 영향을 살펴보고, 태도와 이용의도와의 관계를 파악하고자 한다. 분석결과, 유비쿼티, 접근가능성, 이동성은 지각된 유용성과 지각된 이용용이성에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 또한 지각된 유용성과 지각된 이용용이성은 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있었으며, 태도는 이용의도에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 본 연구는 무선인터넷 서비스 산업의 시장점유율 또는 잠재적 성장률을 고려할 때에 산업에 대한 유용한 정보를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

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