A Numerical Study on Load Distribution Factors for Simplified Composite H-Beam Panel Bridges

강합성 초간편 H형강 교량의 하중분배계수에 관한 해석적 연구

  • 박종섭 (상명대학교 토목환경공학부) ;
  • 김재흥 (상명대학교 대학원 토목환경공학부)
  • Received : 2009.02.08
  • Accepted : 2009.04.15
  • Published : 2009.06.27

Abstract

The load distribution factor (LDF) values of simplified composite H beam panel bridges (SCHPBs) that were subjected to one lane and two lane loads were investigated using three dimensional finite element analyses with the computer program ABAQUS (2007). This study considered some design parameters such as the slab thickness, the steel plate thickness, the span length, and the continuity of the SCHPBs in the development of new LDFs. The distribution values that were obtained from these analyses were compared with those from the AASHTO Standard, LRFD, and the equations presented by Tarhini and Frederick, Huo et al., Back and Shin, and Cai. The AASHTO Standard distribution factors for SCHPBs were found to be very conservative. Sometimes, the distribution values from the finite element analyses for interior girders were similar to the results of the AASHTO LRFD, whereas the values for exterior girders were conservative in most cases. The new distribution values that were presented in this study produced LDFs that are more conservative than those from the finite element method. For the simple application of the design to SCHPBs, bridge engineers can use 0.42 for the interior girder and 0.32 for the exterior girder. The proposed values improve the current design procedure for the LDF problem and increase SCHPB design efficiency.

본 논문에서는 압엽형강(H형강)을 이용한 초간편 강합성 교량에 대한 3차원 유한요소해석을 실시하여, 다양한 하중조건에 따른 하중분배값을 검토하였다. 유한요소해석에는 범용구조해석 프로그램 ABAQUS(2007)가 사용되었다. 하중분배계수 검토에 고려된 변수로는 콘크리트 슬래브 두께, 강판 두께, 주형길이, 바닥판 폭, 그리고 교량 연속성이 적용되었다. 해석을 통해 얻어진 하중 분배율은 AASHTO Standard 와 LRFD 설계기준의 제안식 및 기존 연구자들이 제안한 식들과 비교 검토되었다. AASHTO Standard는 매우 안전측의 하중분배율을 제안하고 있으며, AASHTO LRFD의 경우 내측주형의 경우 유사한 결과를 나타내기도 했으나 외측주형의 경우 대부분의 경우 큰 값을 나타내었다. 본 연구를 통해 제안된 하중분배값은 유한요소해석 결과를 토대로 안전측으로 제안되었으며, 설계변수별 상세설계에 적용가능하다. 또한 본 논문에서는 초간편 강합성 H형강 교량의 설계 간편성을 극대화하고 안전성을 고려하여 내측주형의 경우 0.42, 외측주형의 경우 0.32를 제안하였다. 본 연구내용에 검토된 매개변수 범위 내에서 간편 하중분배값의 적용이 가능하며, 본 연구의 결과는 초간편 강합성 H형강 교량의 설계 및 시공 활성화에 크게 기여할 것이다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2005) 도로교 설계기준, 한국도로교통협회
  2. 윤동용, 은성운(2006) 압연형강(H형강) 거더교의 가로보가 활하중 횡분배에 미치는 영향, 한국강구조학회논문집, 제18권, 제5호, pp. 535-541
  3. 백성용, 신기수(2007) 2경간 연속 I-형교의 하중분배계수, 한국강구조학회논문집, 제19권, 제2호, pp. 233-245
  4. 황민호, 윤태양, 박용명, 조움돋이, 황순용(2007) 연속 2-거더교에서 수평브레이싱이 하중 분배 및 비틂 거동에 미치는 영향, 한국강구조학회논문집, 제19권, 제6호, pp. 671-680
  5. 박정웅, 이선호, 윤기용, 박종섭, 김상섭(2007) H형강을 이용한 초간편 장지간 강합성 교량 개발에 관한 기초연구, 한국강구조학회 2007년도 학술발표대회논문집, pp. 758-63
  6. 박종섭, 김재흥(2008) 도로교 설계기준을 적용한 초간편 H-형강 강합성 교량 설계단면 연구, 한국산한기술학회논문집, 제9권, 제6호, pp. 1711-1717 https://doi.org/10.5762/KAIS.2008.9.6.1711
  7. AASHTO(2002) Standard Specifications for Highway Bridges, 16th Ed., Washington, D.C
  8. AASHTO(2007) LRFD Bridge Design Specifications, 3rd Ed., Washington, D.C
  9. ABAQUS(2007) Standard User's Manual(ver6.7-2), ABAQUS Inc
  10. Bishara, A.G., Liu, M.C., and Ali, N.D.(1993) Wheel load distribution factors in prestressed concrete girder bridges. J. Bridge Engrg., ASCE, Vol. 119, No. 2, pp. 399~419
  11. Cai, C.S.(2005) Discussion on AASHTO LRFD load distribution factors for slab-on-girder bridges, Practice Periodical on Structural Design and Construction, ASCE, Vol. 10, No. 3, pp. 171~176 https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0680(2005)10:3(171)
  12. Ebeido, T., and Kennedy, J.B.(1996) Girder moments in continuous skew composite bridges, J. Bridge Eng., 1(1), pp. 37-45 https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(1996)1:1(37)
  13. Fu, C. C., Elhelbawey, M., Sahin, M. A., and Schelling, D. R.(1996) Lateral distribution factor from bridge field testing, J. Struct. Eng., 122(9), pp. 1106~1109 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(1996)122:9(1106)
  14. Huo, X.S, Wasserman, E.P., and Zhu, P.(2004) Simplified method of lateral distribution of live load moment, J. Bridge Engrg., ASCE, Vol. 9, No. 4, pp. 382-390 https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(2004)9:4(382)
  15. Khaleel, M. A., and Itani, R. Y.(1990) Live-load moments for continuous skew bridges, J. Struct. Eng., 116(9), pp. 2361~2373 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(1990)116:9(2361)
  16. Mabsout, M.E., Tarhini, K.M., Frederick, G.R., and Tayar, C.(1997) Finite-element analysis of steel girder highway bridge, J. Bridge Engrg., ASCE, Vol. 2, No. 3, pp. 83-87 https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(1997)2:3(83)
  17. MIDAS CIVIL(2006) Integrated Solution System for Bridge and Civil Structures, Version 200, MIDASIT
  18. Tarhini, K.M., and Frederick, G.R.(1992) Wheel load distribution in I-girder highway bridges, J. Struct. Engrg., ASCE, Vol. 118, No. 5, pp. 1285~1249 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(1992)118:5(1285)
  19. Zokaie, T., Osterkamp, T.A., and Imbsen, R.A.(1991) Distribution of wheel loads on highway bridges, Report No. NCHRP 12-26/1, Transportation Research Board, Washington, D.C
  20. Zokaie, T.(2000) AASHTO-LRFD live load distribution specifications, J. Bridge Eng., 5(2), pp. 131~138 https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(2000)5:2(131)