Development of the Instrument for Assessment the Attitude toward Engineering

공학에 대한 태도 측정 도구 개발

  • Received : 2009.07.30
  • Accepted : 2009.09.25
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This research was conducted to develop an assessment measure of attitude toward engineering. Based upon related document research and case studies, we came up with operational definition and category of attitude toward engineering as well as questionnaires to assess. After consulting with specialists and studying on relevant documents, we changed some of the 60 questions developed in the first phase or added new ones. One hundred and nine students who major in engineering were questioned by the 40 questions selected in the second phase. Using SPSS 14.0K statistics program, various techniques were used including factor analysis, validity analysis and correlation analysis. And the level of significance of statistical verification was 0.05. The result is as follows: Based on fundamental aspect of the attitude, this research focused on 3 different variables: cognitive variable such as 'attitude toward engineering value', affective available such as 'general attitude toward engineering and attitude toward engineering study', Behavior available such as 'participation in engineering activity'. Therefore, as a subcategory, attitude toward engineering value is classified into value as study and job, social value and personal value, general attitude toward engineering and attitude toward engineering study are divided into self-concept, self-efficacy, awareness, interest and cooperation. Also, participation in engineering activity is classified into attitude toward engineering study. After applying this measurement to the field, we integrated self-concept into self-efficacy, omitting one independent factor in the question. Finally, through Verimax, we developed 'Instrument of Assessment the Attitude toward Engineering(IAAE)' which consists of 3 variables, 9 subcategories and 39 questions.

이 연구는 공과대학생들의 공학에 대한 태도를 측정하기 위한 도구 개발을 위해 수행되었다. 연구방법은 문헌연구를 기초로 공학에 대한 태도의 조작적 정의와 범주를 마련하였고 공학에 대한 태도 측정 문항을 개발한 후, 공과대학 재학생을 대상으로 요인분석을 실시하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 이 연구에서는 태도의 본질적 측면에 근거하여 인지적 변인으로는 '공학의 가치에 대한 태도'와 정의적 변인으로 '공학에 대한 일반적 태도와 공학 학습에 대한 태도', 행동적 변인으로 '공학 활동에의 참여'로 선정하였다. 이에 따른 하위영역은 첫째, 공학의 가치에 대한 태도에는 학문/직업적 가치, 사회적 가치, 개인적 가치로 분류되었다. 둘째, 공학에 대한 일반적 태도와 공학학습에 대한 태도에는 일반적 태도, 공학학습에 대한 태도(자아효능감, 두려움, 흥미, 협동)로 분류되었다. 셋째, 공학 활동에의 참여는 공학 학습에 대한 태도로 분류하였다. 이러한 검사 도구를 현장에 적용한 결과, 공학학습에 대한 태도 중에서 자기 개념과 자아효능감을 자아효능감으로 통합하고 1개 문항의 독단적 요인 수는 제거하였으며, 요인분석(Verimax)을 통해 최종적으로 3개 변인과 9개 하위영역, 39개 문항으로 구성된 대한 일반를 '공학에 대한 학에 대한 일반'(Instrument of Assessment the Attitude toward Engineering, IAAE)로 명명하였다. 이 측정 도구는 공과대학생의 공학에 접근하는 태도를 알 수 있는 기초자료로 활용하면 유용하리라 판단된다.

Keywords

References

  1. 김부윤․이지성(2006). 수학에서의 창의적 태도의 측정 도구 개발과 그 적용. 한국수학교육학회지 시리즈 A, 45(1)
  2. 김진수(2007). '공학교육연구' 논문들에 대한 연구방법론과 내용의 분석. 공학교육연구, 10(2)
  3. 류영현․최유현(2005). 의미분별법에 의한 중․고등학교의 기술교과의 이미지. 실과교육연구, 11(2)
  4. 문대영(2008). STEM 통합 접근의 사전 공학교육 프로그램 모형 개발. 공학교육연구, 11(2),
  5. 박철이(1993). 기술과 교육에 관한 의식과 태도 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 박흥준(2004). 기술교과 건설기술단원의 문제중심학습이 학업성취와 정의적 특성에 미치는 효과. 서울대학교 박사학위논문
  7. 양순희(1991). 기술․가정 교과운영에 대한 남녀 학생 간의 태도 비교. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 윤진녀․이지화․문성배(2007). Small-Scale Science를 활용한 과학 실험수업이 중3 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학적 태도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 27(1)
  9. 임인재․김신영․박현정(2006). 심리측정의 원리. 학연사
  10. 임후성(1999). 중학교 학생의 기술 및 기술교과에 대한 태도와 관련 요인. 충남대학교 석사 학위논문
  11. 이윤상(1997). 사회심리학. 서울:학지사
  12. 이종수 외(2008). 체험학습기반의 기초 창의공학 설계 교육 및 운영. 공학교육연구, 11(2)
  13. 이종승(2005). 표준화 심리검사. 교육과학사
  14. 이춘식(1999). 중학생의 기술에 대한 태도와 관련변인. 서울대학교 박사학위논문
  15. 정세구(1995). 가치 ․ 태도교육의 이론과 실제. 서울:배영사
  16. 진명희(2001). 유아 교사의 컴퓨터에 대한 태도측정 및 관련변인 탐색. 유아교육연구, 21(2)
  17. 최성현․김성연․김성원(2007). 학생과 부모의 과학에 대한 태도 측정 도구 개발. 한국과학교육학회지, 27(3)
  18. 최유현(2008). 공학기술과 팀워크. 지호출판사
  19. 홍혜경・정용은(2005). 유아의 정보능력 측정 도구 개발 연구. 유아교육연구, 25(1)
  20. de Vries, M. J. (1987). Technology in education: Research and development in the project physics and technology. In R. Coenen-van denberg(Eds.), Report PATT-conference, 2. Eindhoven, The Netherlands: University of Technology https://doi.org/10.1080/0950069870090205
  21. Jones, E. E., & Gerald, H, B. (1967). Foundation of Social Psychology. New York: Wiley
  22. Koen, Billy Vaughn(1985). Definition of the engineering method. American Society for Engineering Education Washington, D.C
  23. Krech, D., Crutchfield, R. S., & Ballachey, E. L. (1962). Individual in society. New York: McGraw-Hill Co
  24. N.Henderson, M. SAmi Fadali and J. Johnson(2002). An investigation of first-year engineering student attitute toward peer-tutoring. 32nd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference https://doi.org/10.1109/FIE.2002.1158179
  25. Palmerino, Mark, Ellen Langer, and Daniel McGillis (1984), "Attitude and Attitude Change: Mindlessness-Mindfulness Perspective," in Attitudinal Judgment, J.R. Eiser, ed. New York: Springer-Verlag, 179-195
  26. Robert Bob Bike(2003). Creative Training Techniques Hanbook. HRD press
  27. Rokeach, M. (1970). Belief, Attitude and Value. San Francisco: Jossey-Bass, Inc