A study of teacher's recognition on teacher evaluation system

교원평가의 주체 및 영역에 대한 초중등학교 교원들의 인식

  • Received : 2009.09.08
  • Accepted : 2009.10.15
  • Published : 2009.12.31

Abstract

A teacher evaluation system is a hot issue of educational policy these days. Many teachers have opposed teacher evaluation system, but government and many parents have agreed teacher evaluation system. And some people agree teacher evaluation system, but some people disagree teacher evaluation system. The approvers of teacher evaluation system insist that teacher evaluation system can provide the quality of instruction, satisfaction of schooling, and nation's competition capacity. But opponents of teacher evaluation system insist that teacher evaluation system can provide dissatisfaction of teachers' job, excessive competition among teachers, and the failure of educational policy. So, comprehensive studies about teacher evaluation system are needed. The purpose of this study was to investigate that elementary and secondary teachers' recognition about teacher evaluation system. The tool of this study was used questionnaire which was made by researcher of this study. This study indicates as follows. Many teachers opposed teacher evaluation system, because of deficit of validity and reliability of teacher evaluation system. Also, many teachers indicated instruction ability as the most important evaluation standard of teacher evaluation system. And many teachers predicted the dissatisfaction of teachers' job and excessive competition among teachers as a result of teacher evaluation system.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 동아대학교

References

  1. 김만수(2005).교사평가에 대한 초등교원의 인식에 관한 연구,석사학위논문,경기대학교
  2. 김소영(2008).국제비교를 통한 교원평가제도의 시행방안 연구,석사학위논문,성균관대학교
  3. 김영철(2006).교원 다면평가제도의 수용성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구,석사학위논문,서울대학교
  4. 김이경(2004).교사평가 시스템 연구,서울:한국교육개발원
  5. 김이경․김갑성․김도기․김순남(2006).교원 다면평가 시범 운영의 효과와 기대 분석,교육행정학연구,24(2),149~172
  6. 김혜란(2004).교원 다면평가제 도입에 관한 교사들의 인식 연구,석사학위논문,홍익대학교
  7. 박혜선(2005).교사평가에 따른 초등교원의 인식과 개선에 관한 연구,석사학위논문,춘천교육대학교
  8. 성효영(2004).교사평가체제 개선 정책에 관한 연구,석사학위논문,대구교육대학교
  9. 안세근․라종민(2005).보상제도와 연계한 미국의 교원평가 연구,교육행정학연구,23(4),129~154
  10. 이금진(2009).초등학교 교사 다면평가제에 대한 평가자들의 인식,석사학위논문,서울교육대학교
  11. 이미선(2007).교사다면평가제에 관한 중등교사의 인식연구,석사학위논문,강원대학교
  12. 이병환․김순남(2004).교사 다면평가제 적용 방안 탐색,교육행정학연구,22(2),163~186
  13. 전혜선(2005).교사평가제도 개선 방향에 대한 초등학교 교사들의 인식 연구,석사학위논문,공주교육대학교
  14. 정수현(2008).교원의 전문성과 책무성에 근거한 교원평가제도의 타당성 평가, 초등교육연구,21(2),409~434
  15. 최인경(2006).교사평가제에 대한 교사들의 인식조사:경기도 남양주 교육청 소속 중등교사를 대상으로,석사학위논문,이화여자대학교
  16. Herzberg,F.,Mausner,B.,& Snyderman,B.(1959).The motivation to work,New York:John Wiley
  17. Maslow,A.H.(1970).Motivation and personality(rev.ed).New York:Harper & Row
  18. Palmer,P.J.(1998).The courage to teach:exploring the inner land scape of a teacher's life, San Francisco,Calif.:Jossey-Bass