Relations of School Organizational Climate and Teachers' Job Stresses

학교조직풍토와 교사의 직무스트레스의 관계

  • Received : 2009.01.05
  • Accepted : 2009.03.04
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study tested the relations of schools organizational climate and teachers' job stresses, perceived by 913 teachers from 45 elementary, junior- and senior-high schools. Pearson's correlation analysis for the relations between the sub-factors of both organizational climate and job stresses and cannonical correlation analysis for the relative contribution of individual variable of organizational climate upon job stress were applied for the test. The results of Pearson's correlation analysis showed that while 'intimacy', 'esprit', 'considerations', and 'production emphasis' climate had negative correlations with job stress sub-factors, 'disengagement' and 'aloofness' climate had positive correlation. 'Student guidance', a sub-factor of job stresses, did not have statistically significant correlation with any sub-factors of organizational climate. Findings from cannonical correlation analysis showed 2 significant cannonical functions to explain the relations between the sets of variables. 'Disengagement' from organizational climate positively contributed with 'authority forfeiture' and 'dissention and conflict' of the job stresses variables.

Keywords

References

  1. 강성철(2004). 초등학교 교사의 직무스트레스 수준과 대처방법, 공주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  2. 권순교(2006). 초등학교 학교장의 변혁적 지도성측정 도구의 타당화, 이화여자대학교교육대학원 석사학위논문
  3. 김경아(2000). 초등학교 교사의 직무스트레스에 관한 연구, 전남대학교교육대학원 석사학위논문
  4. 김남희(1992). 유치원의 조직풍토와 교사의 직무스트레스에 관한 연구, 한국교원대학교대학원석사학위논문
  5. 김미란(2005). 중등학교의 조직풍토와 교사의 직무만족의 관계, 전남대학교교육대학원 석사학위논문
  6. 김옥분(1998). 초등학교 교사의 학교 스트레스 분석연구, 아주대학교대학원 석사학위논문
  7. 김재선(1998). 교사들이 지각하는 학교장의 의사결정 유형과 교사 직무스트레스와의 관계, 전북대학교교육대학원 석사학위논문
  8. 김정휘(1991). 교사의 직무스트레스와 정신 신체적 증상 또는 탈진과의 관계, 중앙대학교대학원 박사학위논문
  9. 김종섭(2002). 초등학교 교사의 직무성향과 직무스트레스에 대한 분석연구, 전북대학교교육대학원 석사학위논문
  10. 김혜란(2006). 교사의 직무스트레스 관련변인 분석, 부경대학교교육대학원 석사학위논문
  11. 노종희(1990). 학교조직풍토의 개념화 및 측정에 관한 연구, 교육학연구 28(2), 67-80
  12. 류순이(2001). 초등학교 교사의 성취동기와 직무스트레스와의 관계, 공주대학교교육대학원 석사학위논문
  13. 맹미경(2003). 초등학교 교사의 직무수행과 스트레스와의 관계, 인천교육대학교교육대학원 석사학위논문
  14. 박영희(1998). 소규모 초등학교 교사의 직무스트레스에 관한 연구, 원광대학교교육대학원 석사학위논문
  15. 박주영(2001). 초등학교의 조직풍토가 교사의 역할갈등에 미치는 영향, 대구교육대학교교육대학원 석사학위논문
  16. 배인선(1999). 초등학교조직풍토와 교사의 소진관계, 전주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  17. 신완진(2003). 학교 조직의 개방성과 교사의 직무스트레스와의 관계, 한양대학교교육대학원 석사학위논문
  18. 신인식(2001). 학교조직풍토와 교사의 직무만족과의 관계 연구, 공주대학교교육대학원 석사학위논문
  19. 오재경(2001). 초등학교장의 지도성 유형이 학교조직 효과성에 미치는 영향, 영남대학교교육대학원 석사학위논문
  20. 유동욱(1996). 학교조직풍토와 학교조직 효과성과의 관계, 전북대학교교육대학원 석사학위논문
  21. 이설희(2004). 학교장의 지도성 유형과 교사의 직무만족과의 관계 연구, 목포대학교교육대학원 석사학위논문
  22. 이성준(2005). 학교조직풍토와 초등교사 직무스트레스와의 관계, 경인교육대학교교육대학원 석사학위논문
  23. 이종목(1989). 직무스트레스의 원인, 결과 및 대책, 서울: 성원사
  24. 이혜영(2004). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스와의 관계, 공주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  25. 임성찬(1996). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스와의 관계, 공주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  26. 장래완(1996). 학교장의 지도성 유형과 교사의 직무 스트레스와의 관계, 공주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  27. 정동기(2004). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스와의 관계, 목포대학교교육대학원 석사학위논문
  28. 정훈균(1998). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스의 관계, 전북대학교교육대학원 석사학위논문
  29. 조철희(1992). 학교장의 의사 결정 유형과 교사의 스트레스 관계, 고려대학교교육대학원 석사학위논문
  30. 최동식(2004). 학교장의 지도성 유형과 학교조직풍토와의 관계 연구, 인하대학교교육대학원 석사학위논문
  31. 최병천(1988). 학교조직풍토와 교사의 직무만족도와의 관계, 전북대학교교육대학원 석사학위논문
  32. Beehr, T. A. & Newman, J. E.(1978). Job stress, employee health, and organization effectiveness: A facet analysis, model and literature review, Personnel Psychology 32, 669-670 https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1978.tb02118
  33. Blau, G.(1981). An empirical investigation of job stress, social, support, service length, and job strain, Organizational Behavior and Human Performance 27(2), 279-302 https://doi.org/10.1016/0030-5073(81)90050-7
  34. Bryk, A. S., & Driscoll, M. E.(1988). The high school as community contextual influences and consequences for students and teachers. Madison, WI : University of Wisconsin
  35. Dunham, J.(1989). Personal, interpersonal and organizational resources for coping with stress in teaching. In M. Cole and S. Walker (Eds), Teaching and stress, Milton Keynes: Open University Press
  36. Graham, S., Halpin, J., Harris, K., & Benson, J. (1985). A factor analysis of the pupil control ideology scale, Journal of Experimental Education 53, 202-206
  37. Halpin, A. W., & Croft, D. B.(1963). The organizational climate of school. Chicago: The University of Chicago Press
  38. Hoy, W. K., & Clover, S. I. R.(1986). Elementary school climate-A revision of OCDQ, Educational Administration Quarterly 22, 93-110 https://doi.org/10.1177/0013161X86022001007
  39. Hoy, W. K., & Miskel, C. J.(2005). Educational administration: Theory, research, and Practice (7th ed), New York: McGraw-Hill
  40. Kyriacou, C.(1996). Teacher stress: a review of some international comparisons, Review of the British Psychological Society 20(1), 17-20
  41. Kyriacou, C., & Sutcliffe J.(1978). Teacher stress: prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology 48, 159-167 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1978.tb02381.x
  42. Newmann, F., & Wehlage, G. G.(1995). Successful school restructuring: A report to public and educators by the center on organization and restructuring of schools, Madison, WI : University of Wisconsin
  43. Parker, D. F., & Thomas, A. D.(1983). Organizational determinants of job stress, Organizational Behavior and Human Performance 32(2), 160-177 https://doi.org/10.1016/0030-5073(83)90145-9
  44. Raywid, M. A.(1993). Community: An alternative school accomplishment (G. A. Smith, Public schools that work, 23-44). New York: Longman
  45. Rost, J. C.(1993). Leadership for the twenty-first century, Westport, CT: Praeger
  46. Royal, M. A., & Rossi, R. J.(1997), Schools as communities, ERIC Digest No. 111, ED 405641
  47. Schein, J.(1985). Teacher retention and attrition on public schools: Evidence from SASS91. Journal of Educational Management, Journal of Educational Research 91(2), 81-88 https://doi.org/10.1080/00220679709597525
  48. Sciarra, D. and Dorsey, A.(2002). Leaders and Supervisors in Child Care Programs, Albany, NY: Delmar Thompson Learning
  49. Scholz, C.(1987). Corporate culture and strategy: The problem of strategic fit, Long Range Planning 20, 78-87 https://doi.org/10.1016/0024-6301(87)90158-0