게임의 세이브 기능이 플레이어의 스토리 생성에 미치는 영향

The Effects of Game Saves on Player Story Generation

  • 조성희 (이화여자대학교 디지털미디어학부)
  • Cho, Sung-Hee (Division of Digital Media, Ewha Women's University)
  • 발행 : 2009.02.20

초록

이 논문에서는 비디오게임에서의 세이브와 로드(Save and Load)의 반복이 스토리의 생성에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고, 게임 세이브로 인한 게임 플레이 변화의 양상을 연구하였다. 게임 플레이어의 활동은 적극적으로 스토리를 창조해나가는 과정이며, 비디오게임의 플레이어는 세이브와 로드를 통해 스토리를 생성해나가게 된다. 이 과정에서 게임 시간의 조작이 일어나며, 기존 서사물과는 다른 시간 진행 양상을 보이게 된다.

This study explores the effects of 'save and load' on game storytelling. In video games, a player can control the game she plays by repeatedly saving and loading game data until she reaches her intended goal. As a consequence, a player can manage the game time. In this article, game time is divided into two parts; play time and story time in order to examine how player's intentions are reflected in game storytelling. This is what distinguishes game narrative from others in that the player generates her own story by saving and loading.

키워드

참고문헌

  1. A. Rollings, E. Adams, On Game Design, New Riders, 2001
  2. G. Frasca, “Ephemeral Games : Is it barbaric to design videogames after Auschwitz?”, Cybertext yearbook, 2000
  3. J. Murray, 한용환 역, 인터랙티브 스토리텔링, 안그라픽스, 2001
  4. J. Newman, 박근서 외, 비디오게임, 커뮤니케이션북스, 2008
  5. J. Juul, Half-real : Video games between real rules and fictional worlds, MIT Press, 2005
  6. J. Juul, “A Clash between game and narrative”, University of Copenhagen, 1999
  7. G. Genette, 권택영 역, 서사담론, 교보문고, 1992
  8. J. Juul, “Introduction to the game time”, in Noah Wardrip-Fruin and Pat Harrigan, ed., First Person : New media as story, performance, and game, MIT Press, 2004
  9. M. Hitchens, Time and Computer Games or “No, that's not what happened”, ACM International Conference Proceeding Series; Vol. 207, 2006
  10. M. Nitsche, Mapping Time in Video Games, Authors & Digital Games Research Association(DiGRA), 2007
  11. R. Barthes, 김희영 역, 텍스트의 즐거움, 동문선, 1997
  12. R. Barthes, 김웅권 역, S/Z, 동문선, 2006