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Understanding the intention to use Multimedia messaging services

멀티미디어 메시지 서비스 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2009.02.28

Abstract

MMS (Multimedia Messaging Services) is one of the most basic services of mobile communication as well as a promising m-commerce enabling service. In our study, we hypothesize that the personality-based and cognitive traits of TAM and social cognitive theory are antecedents to MMS acceptance asking: what are the key determinants of intention to use MMS? An empirical investigation of 1,016 mobile phone users in South Korea was conducted. PLS results provided support for the effects of self-efficacy, perceived ease of use, relative advantage, credibility on attitude toward MMS use and strong support for the effect of attitude toward intention to use MMS. Our results provided a detailed account of the key forces underlying users intention to use MMS including personal and cognitive trait measures. Theoretical and practical implications of these findings are discussed in the paper.

최근 멀티미디어 메시지 서비스(MMS)는 기본적인 모바일 통신서비스 중 하나일 뿐 아니라 모바일상거래에서 주목받는 서비스로 등장하고 있다. 그러나 MMS연구와 관련한 대부분의 연구가 모바일 서비스의 수익 가치에 중점을 두었으며 사용자 관점과 관련된 실증적 연구는 거의 없는 실정이었다. 본 연구의 목적은 MMS 서비스와 관련하여 사용자의 사용태도의 선행요인을 파악하고 이들 선행요인들이 MMS 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 이를 위해 사회인지이론과 기술수용이론들을 기반으로 MMS사용에서 사용자 및 서비스 특성들이 MMS 사용의 주요 종속변수인 사용태도와 사용의도에 어떻게 영향을 주고 있는지를 분석하였다. 본 연구에서 모바일 서비스 가입자 1,016명을 대상으로 설문 조사한 결과, 자기효능감, 사용용이성, 상대적 이점, 서비스 신뢰성 등이 사용태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사용태도는 사용의도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 연구결과에 대한 학문적 실무적 의미를 논의하였으며, 향후 연구에 대한 시사점도 언급하였다.

Keywords

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