물리적 모델링 합성법에 기반을 둔 줄 없는 기타 구현

Implementation of Non-Stringed Guitar Based on Physical Modeling Synthesis

  • 강명수 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 조상진 (울산대학교 전기전자정보시스템공학부) ;
  • 정의필 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부)
  • 발행 : 2009.02.28

초록

본 논문에서 제안한 줄 없는 기타는 크게 레이저 현과 프렛, 음 합성 알고리듬과 프로세서로 구성된다. 레이저 현은 레이저 모듈과 포토다이오드를 이용하여 스트로크와 아르페지오를 표현할 수 있도록 하였고, 프렛은 전압 분배기를 이용하여 구현하였다. 몸통은 물리적 모델링 합성법을 이용하였기 때문에 줄 없는 기차에는 울림통의 역학을 하는 물리적인 몸통이 없다. 제안한 기타의 프렛은 실제 프렛을 동일하게 표현할 수 있어 기존의 코드 글러브를 이용한 로드 표현뿐 아니라 실제 기타와 같은 솔로 연주도 가능하다. 해머링 온, 풀링 오프, 슬라이딩과 같이 프렛 변화가 있는 연주음은 전압 분배기로부터 받은 프렛의 정보를 파라미터로 사용하여 합성한다. 연구법에 따른 음의 피치 변화는 디지털 도파관 모델에서 파동의 전파 속도 변화로 표현하였다. 이 합성 모델은 동일 프렛에서 현의 장력을 변화시켜 연주하는 비브라토 음도 합성 할 수 있다. 레이저 현과 프렛으로부터 받아들인 정보를 합성 알고리듬의 파라미터로 변환하여 기타 음을 생성하고 이를 실시간으로 출력할 수 있도록 TMS320F2812를 사용하였다. 웹에 공개한 동영상에는 제안한 알고리듬과 인터페이스를 이용하여 실시간으로 합성한 '아리랑' 연주를 볼 수 있다. 제안한 알고리듬이 피치 변화를 표현하는 기타 솔로 연주법에 효과적이고 줄 없는 기타로 실시간 연주가 가능함을 확인할 수 있다.

This paper describes the non-stringed guitar composed of laser strings, frets, sound synthesis algorithm and a processor. The laser strings that can depict stroke and playing arpeggios comprise laser modules and photo diodes. Frets are implemented by voltage divider. The guitar body does not need to implement physically because commuted waveguide synthesis is used. The proposed frets enable; players to represent all of chords by the chord glove as well as guitar solo. Sliding, hammering-on and pulling-off sounds are synthesized by using parameters from the voltage divider. Because the pitch shifting corresponds to the time-varying propagation speed in the digital waveguide model, the proposed model can synthesize vibrato as well. After transformation of signals from the laser strings and frets into parameters for synthesis algorithm, the digital signal processor, TMS320F2812, performs the real-time synthesis algorithm and communicates with the DAC. The demonstration movieclip available via the Internet shows one to play a song, 'Arirang', synthesized by proposed algorithm and interfaces in real-time. Consequently, we can conclude that the proposed synthesis algorithm is efficient in guitar solo and there is no problem to play the non-stringed guitar in real-time.

키워드

참고문헌

  1. M. Karjalainen, T. Maki-Patola, A. Kanerva, A. Huovilainen, and P. Janis, "Virtual air guitar," Proc. 117th AES Con-vention, pp. 2-19, Oct., 2004
  2. D. Overholt, "The overtone violin," Proc. 2005 International Conference on new Interfaces for Musical Expression (NIME 05). pp. 34-37, 2005
  3. J. Kanebako, J. Gibson, and L. Mignonneau, "Mountain guitar: a musical instrument for everyone," Proc. 2007 Inter-national Conference on new Interfaces for Musical Expression (NIME07), pp. 396-397, 2007 https://doi.org/10.1145/1279740.1279833
  4. L. Kessous, J. Castet, and D, Arfib, "GXtar, an interface using guitar techniques," Proc. 2006 Internatioanl Con-ference on new Interfaces for Musical Expression (NIME06), pp. 192-195, 2006
  5. J. Malloch and M. M, Wanderley, "The T-stick: from musical interface to musical instrument," Proc. 2007 International Conference on new Interfaces for Musical Expression (NIME 07), pp. 66-69, 2007 https://doi.org/10.1145/1279740.1279751
  6. The MUSICPOLE MIDI controller, http://ww.themusicpole.com/the_MUSICPOLE.pdf, 2008
  7. The Sweatstick - RAY EDGAR, http://www.rayedgar.com/sweatstick.html, 2008
  8. Wii Music - Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Wii_Music, 2008
  9. Sangjin Cho, Uipil Chong, lmplementation of non-stringed instruments without bodies, Proc. Meetings on Acoustics, vol. 2, 2008 (online paper) https://doi.org/10.1121/1.2889168
  10. Fret - Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Fret, 2008
  11. J. O. Smith, "Physical Modeling using Digital Waveguides," Computer Music J., vol. 16, no. 4, pp. 74-91, 1992 https://doi.org/10.2307/3680470
  12. T. I. Laakso, V. Valimaki, M. Karjalainen, and U. K. Laine, "Splitting the Unit Delay - Tools for Fractional Delay Filter Design," IEEE Signal Processing Mag., vol. 13, pp. 30-60, 1996 https://doi.org/10.1109/79.482137
  13. T. Tolonen, V. Valimaki, and M. Karjalainen, "Modeling of tension modulation nonlinearity in plucked string," IEEE Trans. speech and audio processing, vol. 8, no. 3, pp. 300-310, 200 https://doi.org/10.1109/89.841212
  14. 조상진, 오훈, 정의필, "장력 변조 모델을 이용한 합성음의 피치변환 구현," 한국음향학회 학술발표대회 논문집, 25권, 1(s)호, 381-384쪽, 2005
  15. V. Vaimaki, J. Huopaniemi, M. Karjalainen, and Z. Janosy, "Physical Modeling of Plucked string Instruments with Appli-cation to Real-Time Sound Synthesis," J. Audio Eng. Soc., vol. 44, no. 5, pp. 331-353, 1996
  16. TSM320F2812 Datasheet, http://focus.ti.com/lit/ds/sprs174o/sprs174o.pdf, 2008
  17. J. O. Smith, "Efficient synthesis of stringed musical instru-ments," Proc. International Computer Music Conference, pp. 74-91, Sep., 1993
  18. Guitar tunings - Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_tuning. 2008
  19. Bending and Vibrato - Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Bending_and_Vibrato, 2008