그룹 감각통합치료가 학령전기 발달지연 아동의 감각운동 및 행동 변화에 미치는 효과

The Effects of Group Sensory Integrative Intervention for Sensory Motor Ability and Behaviors for Children With Developmental Delay

  • 김진미 (Sensory Power 아동.청소년 감각통합연구소) ;
  • 김경미 (인제대학교 의생명공학대학 작업치료학과)
  • Kim, Jin-Mi (Sensory Power Research Center for Sensory Integration and Behavior Improvement) ;
  • Kim, Kyeong-Mi (Dept. of Occupational Therapy, College of Biomedical Science and Engineering, Inje University)
  • 투고 : 2009.11.20
  • 심사 : 2009.12.17
  • 발행 : 2009.12.31

초록

목적: 본 연구는 그룹 감각통합치료가 학령전기 발달지연 아동의 감각운동 및 행동 변화에 미치는 효과에 대하여 알아보았다. 연구방법: 연구대상은 만 3~5세의 발달지연 아동 5명이었고, 실험기간은 2009년 6월에서 11월까지이었다. 그룹 감각통합치료는 주 1회(매 70분), 총 26회기를 실시하였다. 그룹 감각통합치료의 효과를 알아보기 위해 단일집단 사전-사후 설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였다. 그룹감각통합치료 사전/사후의 임상관찰, Behavior during testing의 차이는 윌콕슨 순위검정(Wilcoxon matched-pairs signed ranks test)을 사용하여 분석하였다. 결과: 그룹 감각통합치료 전과후의 임상관찰(Z=-2.023, p=.043) 점수는 소폭 상승하였으나 통계적으로 유의하지 않았다. 행동 변화를 보기 위한 하위 카테고리인 사회성(Z=-2.121, p=.034), 주의집중(Z=-2.032, p=.042)과총B점ehavior during testing (Z=-2.032, p=.042)에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 결론: 본 연구는 그룹 감각통합치료가 감각운동 발달에 긍정적인 영향을 미치나 확실한 근거를 제시하기 에는 미흡하며, 사회성 및 주의집중과같은 행동 변화에는 효과가 있음을 제시하였다. 이는 개별적인 감각통합치료에 대한 연구는 많으나 그룹 감각통합치료의 효과에 대한 연구는 거의 없는 실정이므로 그룹치료에 대한 근거를 제시하였다는 것에 의의가 있다. 그러나 연구대상자의 수가 적고, 다양한 내적 환경적 요소에 의해 영향을 받을 수 있으므로 연구결과를 일반화하기에는 어려움이 있다. 따라서 향후 연구에서는 대상 아동의 수를 고려하고, 외적변인을 제한하며, 보다 객관적인 자료 수집 방법을 사용해야 할 것으로 사료된다.

Objective : The aim of this study is to verify the effects of group sensory integrative intervention for sensory motor ability, behaviors in children with developmental delay. Method : The subjects were five children with developmental delays aged between 3 and 5. All Children participated in 26 sessions of group sensory integrative intervention. Children' behavior during testing was observed to assess the sensory motor ability, behaviors, the clinical observation. One group pretest- posttest design was used to verify the effect of group sensory integrative intervention. The observed children' behavior during testing were tested by the Wilcoxon matched-pair signed rank test. Results : There is no significant difference in the clinical observation between pre and post intervention. However, subjects showed the significant difference in Social interaction(Z=-2.121, p=.034), Attention(Z=-2.032, p=.042), total score in Behavior during testing(Z=-2.032, p=.042). Conclusions : The result in this study suggested that the sensory integrative intervention is effective in facilitating the social skills and improving the attention and behaviors. On the other hand, there is no effect in sensory motor ability. It is difficult to generalize the conclusion because the number of the subject was limited and the environmental confounding factors has not been controlled. Therefore, it is needed to supplement these limitations in the future study.

키워드