The After-School Lives of Korean and Chinese Children, Their Need for Leisure, and Academic Stress

한국과 중국 아동의 방과 후 생활실태와 여가요구 및 학업스트레스

  • 장위천 (인하대학교 아동복지학) ;
  • 이완정 (인하대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study was to compare the after-school lives of Korean and Chinese children, as well as their need on leisure, and academic stress. A total of 746 subjects participated in the study: 369 4th graders and 377 3rd graders; some were sampled in Incheon City, South Korea, and others in Dandong City, China. The SPSS WIN 12.0 Program was used to analyze the collected data, and the statistical methods employed were Frequency, the Chi-square test, the two-way ANOVA. The main results showed that neither Korean nor Chinese children had various after school.activities, or had enough time for leisure. Whereas the Korean children tended to study or use computers during their after-school time, their Chinese counterparts mainly studied or did homework, and they experienced a higher level of academic stress from their parents than the Korean children.

Keywords

References

  1. 구정숙.박혜원.조복희(2005). 중국 조선족, 한족, 및 한국 아동과 청소년의 미디어환경, 이용실태 및 영향요인. 대한가정학회지, 43(2), 159-174
  2. 권숙희(2001). 初等學校 小便檢査 有所見者의 醫療利用과 關聯要因. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김기법(2006). 초등학교 학생들의 여가활동 실태에 관한 조사 연구. 한국체육대학교 대학원 석사학원논문
  4. 김선미(1997). 학령기아동 대상 방과 후 프로그램 모형 정립. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김예원(2008). 아동의 학업스트레스가 우울에 미치는 영향에서 부정적 인지의 매개효과. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김현주(2002). 서울지역 초등학교 학생의 여가 활용에 관한 연구. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김희태(2004). 청소년의 여가활용에 관한 실증 연구: 대전광역시 초등.중학생을 중심으로. 대전대학교 대학원 석사학위논문
  8. 나영희(1998). 방과 후 아동보호에 관한 연구: 초등학교 1.2학년. 동국대학교 대학원 석사학위논문
  9. 박노혁(2003). 초등학생의 방과 후 신체활동이 스트레스에 미치는 영향. 청주교육대학교 대학원 석사학위논문
  10. 박성희(2006). 아동의 학교학업 스트레스 및 과외학업 스트레스와 무력감 간의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박성희.김희화(2008). 초등학생과 중학생의 학업스트레스와 학습된 무력감 간의 관계. 청소년학연구, 15(3), 159-182
  12. 박용식(1996). 兒童의 學業 스트레스와 學業成績과의 關係. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  13. 박지영(2005). 초등학생의 용돈관리실태분석-초등학교 5, 6학년을 중심으로. 군산대학교 대학원 석사학위논문
  14. 백남정(1999). 초등학생 학부모의 학교내 방과 후 교육활동 인식과 참여 저해요인 분석. 아주대학교 대학원 석사학위논문
  15. 손영미(2001). 프로젝트 중심 방과 후 교육활동이 초등학교 1학년 아동의 학교생활 인식에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  16. 양영미(2007). 부모의 양육태도에 따른 초등학생의 스트레스와 대처 방식. 금오공과대학교 대학원 석사학위논문
  17. 유성은(2002). 아동이 지각한 학업스트레스 정도와 내외통재 소재가 학습동기에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  18. 윤매자(2002). 한.일 초등학생의 여가활용 실태와 요구 및 만족도 비교연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이선순(2002). 장애 아동의 방과 후 지도 실태와 활성화 방안에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문
  20. 이지은(2007). 과외 학습으로 인한 아동의 학업 스트레스 연구. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문
  21. 이향란(1996). 방과 후 아동지도의 실태와 기관운영에 관한 연구: 공부방을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 정영순(2004). 방과 후 아동지도의 실태와 인식: 경기도 지역 유치원ㆍ어린이집원장을 대상으로. 경기대학교 대학원 석사학위논문
  23. 정종성(2006). 부모의 직업군에 따른 양육태도, 학업성취압력 및 아동의 스트레스. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  24. 진천천(2008). 한국과 중국 청소년의 일상적 스트레스와 스트레스 대처방식. 인하대학교 대학원 석사학위논문
  25. 천민필(1994). 国民學校 儿童的 스트레스 요인 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  26. 한국통계청. www.nso.go.kr
  27. 황영숙(2007). 아동의 일상적 생활스트레스와 스트레스 대처행동에 관한 연구. 제주대학교 대학원 석사학위논문
  28. 陳旭(Chen Xu)(2004). 中學生學業壓力, 應對策略及策略及應對的心理机制研究. 西南師范大學 大學院 博士畢業論文
  29. 丹东市统計局. www.lnddw.com/Roam/ShowShop.asp?ID=111
  30. 鄧晨.沈林.何楣(Deng Chen.Shen Lin.He Mei)(2006). 韩國母亲注重孩子智力开發. 中国社會報, 06(2), 1-2
  31. 馮永輝.周爱保(Feng Yong-Hui.Zhou Ai-Bao)(2002). 中學生生活事件, 應對方式及焦慮的關系研究. 心理發展与教育, 02(1), 73-76
  32. 胡欣(Hu Xin)(1994). 中国經濟地理. 서울: 新書苑
  33. 黄玉清(Huang Yu-Qing)(2007). 沉重的呐喊—上海市L初級中学学生教育现壯調査報告. 上海青年管理干部學院學報, 07(2), 61-64
  34. 李德明(Li De-Ming)(1999). 論余暇体育与我國人民的生活質量. 体育學刊, 99(3), 74-76
  35. 李焕娥(Li Huan'e)(2000). 充分認識文學名著的教育价值用名著充實中学生的课余生活. 山东教育科研, 2000(2), 79-81
  36. 李金釗(Li Jin-Zhao)(2004). 應對方式, 社會支持和心理壓力對中学生心理健康的影響研究. 心理科學, 04(4), 213-215
  37. 李玲慧.陳曉莹(Li Ling-Hui.Chen Xiao-Ying)(2003). 直面壓力, 走向成功. 成都教育學院學報, 03(8), 22-23
  38. 林莉.王健敏(Lin Li.Wang Jian-Min)(2005). 杭州市小學生課余生活现壯調查研究. 上海教育科研, 05(10), 52-55
  39. 牟宏玮(Mou Hong-Wei)(2006). 中學生社會支持對學業壓力應對策略的影響. 西南大學 大學院 硕士畢業論文
  40. 水遠璇.劉舒艶(Shui Yuan-Xuan.Liu Shu-Yan)(2006). 關于父母期望与小學生課余生活關系的调查研究. 中國家庭教育, 06(1), 42-46
  41. 王玉兵(Wang Yu-Bing)(2007). 中學新生壓力及社會支持, 應對方式對壓力的調節效應. 山東師范大學 大學院 硕士畢業論文
  42. 吴南(Wu Nan)(2008). 父母如何帮助孩子應對學習壓力. 宁夏教育, 08(2), 76-77
  43. 吴奇程.袁元(Wu Qi-Chen.Yuan Yuan)(2002). 城市小學生課余生活现狀調查報告. 现代教育論叢, 02(6), 14-18
  44. 肖燕(Xiao Yan)(2001). 中小學生学習負担過重的成因分析及對策. 福建師范大學 大學院 硕士畢業論文
  45. 杨文卿(Yang Wen-Qing)(2008). '好學生'也厭學. -人格發展不完善之祸. 天津教育 08(1), 31-32
  46. 余國良.陳時芳(Yu Guo-Liang.Chen Shi-Fang)(2001). 小學生生活壓力, 學业成就与其适應行爲的關系. 心理學報, 01(4), 57-61
  47. 張红衛(Zhang Hong-Wei)(2004). 課余体育活動在高中班级建设中组織發展水平的作用探討. 東北師范大學 大學院 硕士畢業論文
  48. 張向東(Zhang Xiang-Dong)(1998). 中小學心理健康調查研究. 吉林教育科學, 98(2), 6-8
  49. 趙建坤(Zhao Jian-Kun)(1992). 净化課余生活, 提高生活格調. 邢台師專学报, 92(1), 13-15
  50. 趙前章(Zhao Qian-Zhang)(1996). 關于中學生對學業壓力的應對方式的調查研究. 華中師范大學 大學院 硕士畢業論文
  51. 鄭惠生(Zheng Hui-Sheng)(2007). '考試至上时代'小學生課余時間用在哪儿? -小學生課外閱讀調查研究之七. 内蒙古師范大學學報, 07(4), 108-117
  52. 中華人民共和國教育部. www.moe.gov.cn/edoas/website18/info9088.htm
  53. 周明(Zhou Ming)(1997). 加强圖書館文化教育功能不斷丰富學生課余生活. 圖書館工作, 97(2), 36-37
  54. Dumazedier, J.(1967). Toward a society of leisure. N.Y.: The Free Press
  55. Erickson, E. H.(1959). Identitiy and the life cycle in psychology. N.Y.: Norton Co