A Model and Approaches for Smoothing Peaks of Traction Energy in Timetabling

동력운전 분산 시각표 작성을 위한 수리모형 및 해법

  • 김경민 (한국철도기술연구원, 철도교통물류연구실) ;
  • 오석문 (한국철도기술연구원, 정책전략연구실)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This paper describes a reduction in the peaks of traction energy for metro railways in timetabling. We develope a mixed integer programming (MIP) model, which minimizes the number of trains running simultaneously. We suggest two approaches. In the first approach, we use the commercial MIP solver, CPLEX. In the second approach, we propose a heuristic algorithm. We apply both methods to the current daily timetable of the Korea Metropolitan Subway. We determine an optimal solution, which results in an improvement of approximately 25% over the current timetable.

본 연구는 도시철도 시스템에서 동일시간에 동력운전하는 열차수를 최소화하여 전기에너지소모의 최대치를 최소화하고자 한다. 이를 위하여 열차동력운전 분산 열차 시각표 작성에 대한 문제를 정의하였다. 정의된 문제를 혼합정수계획(Mixed Integer Programming)모형으로 정식화하고 문제의 해법으로 상용소프트웨어를 활용한 해법과 휴리스틱 해법 두 가지를 제시하였다. 실제 열차시각표에 적용하여 동시 동력운전 열차수를 25% 감소시켰으며 본 연구결과의 유용성을 확인하였다. 이를 통하여 기존 시각표의 서비스품질을 악화시키지 않는 에너지 효율적 열차시각표를 작성하였다.

Keywords

References

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