DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Experimental Verification of Two Dimensional Asymmetric Supersonic Nozzle

이차원 비대칭형 초음속 노즐 설계와 실험적 검증

  • 김채형 (서울대학교 기계항공공학부 항공우주신기술연구소) ;
  • 성근민 (서울대학교 기계항공공학부 항공우주신기술연구소) ;
  • 정인석 (서울대학교 기계항공공학부 항공우주신기술연구소) ;
  • 최병일 (일본 동북대학교 항공공학과) ;
  • ;
  • Published : 2009.09.01

Abstract

Most supersonic-flow test facility has axisymmetric nozzles or two-dimensional symmetric nozzles. Compared to these nozzles, a two-dimensional asymmetric nozzle has advantages of reducing low cost for various Mach number testing and undesirable flow structure such as shock wave reflection because the nozzle part can be directly connected to the test section part in this type of nozzle. The two-dimensional asymmetric nozzle, which was Mach number 2, was designed for supersonic combustion experiment. And it was verified with the numerical analysis and visualization of Mach wave. This study suggested the practical method for design and verification of supersonic two dimensional asymmetric nozzles.

일반적으로 초음속 유동 실험 장치에는 축대칭형 노즐이나 이차원 대칭형 노즐이 사용되고 있다. 하지만, 이차원 비대칭형 초음속 노즐은 상대적으로 가공비용이 저렴하며 노즐의 결합부에서 생기는 불필요한 충격파 생성을 줄일 수 있는 이점이 있다. 본 논문에서는 초음속 혼합기의 연소 실험을 위해 마하수 2의 비대칭 초음속 노즐을 설계하였다. 특성곡선해법을 이용하여 설계된 노즐에 대하여 수치해석을 수행하여 경계층보정을 하였으며 최종적으로 가공된 노즐에 대하여 마하파를 가시화 하는 실험을 통하여 노즐의 성능을 검증하였다. 이를 통하여 2차원 비대칭형 초음속 노즐의 설계와 검증 방법을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 노오현, 최신 압축성 유체역학, 희중당,1990.
  2. Anderson, J. D. Jr., Modern CompressibleFlow with Historical Perspective, McGraw Hill,1990.
  3. 이진호, 허철준, 배기준, 배영우, 변영환, 이재우, 장조원, “교육용 초음속 풍동 개발 및 성능검증에 관한 연구”, 한국항공우주학회지, 제32권제 8호, 2004, pp. 129-137.
  4. Pierce, D.,"A simple flexible supersonicwind tunnel nozzle for the rapid and accuratevariation of flow Mach number”, Aeronauticalresearch council current papers no. 865, 1967.
  5. 김채형, 정인석, “초음속 유동 내 벤트 혼합기의 형상적 특성에 따른 성능 연구”, 한국항공우주학회지, 37권 1호, 2008, pp. 69-75. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2009.37.1.069
  6. Fang, F., "A Design Method forContractions with square End sections”,Transactions of the SAME Vol. 119, 1997, pp.454-458. https://doi.org/10.1115/1.2819156
  7. Back, L. H., Massier, P. F., and Giers, H.L., "Comparison of Measured and PredictedFlows through Conical Supersonic Nozzles,with Emphasis on the Transonic Region”,AIAA Journal Vol. 3, No. 9, 1965, pp.1606-1614. https://doi.org/10.2514/3.3216
  8. Sivells, J. C., "Aerodynamic Design ofAxisymmetric Hypersonic Wind TunnelNozzles”, Journal of Spacecraft and Rockets,Vol. 7, 1970, pp. 1292-1299. https://doi.org/10.2514/3.30160
  9. Joseph, C. Y. and William, R. M., "AnInviscid Supersonic Nozzle Design Approach toPerfect Flow Uniformity for Wind TunnelApplications”, AIAA 2008-7059.
  10. Evvard, J. C., and Marcus, L. R.,"Achievement of Continuous Wall Curvature inDesign of Two-Dimensional SymmetricSupersonic Nozzles”, NACA TN 2616, 1952.
  11. Jacobs, P. A., and Stalker, R. J., “"Mach4 and Mach 8 Axisymmetric Nozzles for aHigh-Enthalpy Shock Tunnel”, " TheAeronautical Journal, Vol. 95, No. 949, 1991,pp. 324–334.
  12. Christopher S. Craddock, B. E.,"Computational Optimization of Scramjets andShock Tunnel Nozzles”, Ph.D. Dissertation, Department of Mechanical Engineering, TheUniversity of Queensland, 1999.
  13. McCabe, A., “Design of a SupersonicNozzle" Aeronautical Research council reportsand Memoranda, Ministry of aviation, 1967.
  14. El-Naggar, M. Y., Klamo, J. T. , Tan,M.-H. , and Hornung, H. G. , "ExperimentalVerification of the Mach Number Field in aSupersonic Ludwieg Tube”, AIAA Journal, Vol.42, No. 8, 2004, pp. 1721-1724. https://doi.org/10.2514/1.3416

Cited by

  1. Effect of fuel injection location on a plasma jet assisted combustion with a backward-facing step vol.33, pp.2, 2011, https://doi.org/10.1016/j.proci.2010.07.057