Abstract
This study shows how to use effectively construction and solution of the quadratic equation developed by mathematicians such as Gyung Sun-jing, Hong Jung-ha, Hong Dae-yong, Lee Sang-hyuk, and Nam Byung-gil through mathematics history of Chosun Dynasty. Mathematics history of Chosun Dynasty can be used in order to enhance comprehension and increase interest in an introduction to the quadratic equation. It also can be used to help motivate middle school students to solve the quadratic equation with much interest during the development phase, and develope conceptual thinking and reflective thinking in the practical phase.
본 연구는 중학교 이차방정식 단원에서 조선시대(朝鮮時代) 수학사(數學史)를 효과적으로 활용하기 위해 먼저, 수학교육에서 수학사의 활용과 중학교 수학 교과서에서 다루고 있는 수 학사의 유형 및 그 내용을 살펴보고, 조선시대의 수학자인 경선징(慶善徵), 홍정하 (洪正夏), 이상혁(李尙赫) 등이 제시하는 이차방정식의 구성과 해법에 대해 조사하여 중학교 수학에서 활용할 수 있는 방법에 대해 알아보았다. 이와 같은 조선시대 수학사는 이차방정식에 대한 이해를 높이고 풀이에 대한 흥미와 동기를 유지시키기 위한 자료, 활용 단계에서 개념적 사고와 반성적 사고를 고취시키기 위한 자료로 활용할 수 있다.