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Analyzing Influential Factors of Sustainable Consumption Behavior in Mobile Videophone Services

모바일 영상통화서비스의 지속적인 사용에 영향을 미치는 요인 분석

  • 박덕완 ((주) 케이티프리텔 사업기획팀) ;
  • 이영희 (경북대학교 경영학부) ;
  • 이봉규 (연세대학교 정보대학원)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The objective of this study is to analyze influential factors of sustainable consumption behavior in mobile videophone services using TAM(Technology Acceptance Model). The results of data analysis by SPSS 12.0 show that perceived usefulness, perceived easy of use, videophone service quality, concentration, and use of videophone service by acquaintances exert significant influence on continuous use for videophone services. But 'the level of neighbor's videophone possession and use, videophone charge, videophone quality, and privacy' as moderating variables haven't significant influence on extended use.

본 연구는 TAM(Technology Acceptance Model)를 이용하여 모바일 영상통화서비스의 지속적인 사용에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. SPSS 12.0을 이용한 데이터 분석 결과는 인지된 유용성, 인지된 사용용이성, 영상통화 품질, 집중, 주변인의 영상통화 이용정도가 지속적인 모바일 영상통화서비스 이용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 조절효과로서 주변인의 영상전화기 보유와 이용 정도, 요금, 품질, 프라이버시와 지속적 이용간의 관계는 모두 유의하지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

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