DOI QR코드

DOI QR Code

The effects of knowledge management strategy on the management performance in the hotel industry

호텔기업의 지식경영전략이 경영성과에 미치는 영향

  • Published : 2009.03.31

Abstract

The ultimate goal of hotel corporations is to maintain their existence by securing competitive advantages over their competitors. In order to secure competitive advantages, they need to shed off the conventional paradigm of company management, which increasingly grows weaker as the industrial society turns into a knowledge-based one, and make effective use of knowledge, which is the core source of their wealth and competitiveness, in their management. Thus this study set out to identify knowledge management strategy to result in great management performance to hotel corporations. It also aimed to suggest specific action plans for them to do knowledge management efficiently based on the results. The causal relations between the knowledge management strategy and management performance were examined to figure out the former's influences on the latter. As a result, Two types of knowledge management strategy seemed to have positive(+) impacts on competitive advantages, but negative(-) impacts on financial performance.

21세기 초 경쟁 환경에서 조직이 대처하기 위한 기업환경의 패러다임도 바뀌어 가면서 지식자산은 보다 더 중요한 기업가치 창출의 요소로 자리 잡게 되었다. 그러나 아직까지 대다수의 기업은 지식경영을 수행함에 있어 조직문화나 정보기술과 같은 지식경영 영향요소(knowledge management enabler)자체에만 초점을 맞추고 있을 뿐 이를 어떻게 전략적으로 활용할 것인가에 대한 명확한 체계를 갖고 있지 못한 것도 사실이다. 따라서 종사원들이 보유하고 있는 지식이 기업의 근본자산이 되는 호텔 기업경영에 있어 변화하는 환경에 능동적으로 대처하며, 또한 시장에서의 경쟁우위의 획득 및 유지를 위해서는 전략적 지식경영 하에서 기업의 지식경영활동이 이루어져야 한다. 이러한 관점에서 호텔기업의 지식경영전략이 경영성과에 미치는 영향을 분석한 결과 형식지를 중심으로 한 시스템 지향적 지식경영전략과 암묵지를 중심으로 한 인적 지향적 지식경영전략 모두 경쟁우위 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 경쟁우위는 재무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 지식경영전략은 재무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 지식경영전략은 호텔기업의 경쟁우위를 획득 유지시키며 이를 통해 재무성과에 영향을 미친다고 나타났다. 이는 호텔기업에 있어서 모든 지식자산(암묵지, 형식지)를 기반으로 한 지식경영의 중요성을 인식시키고, 보다 지식경영활동을 활성화함으로써 호텔기업의 기업성과를 제고시킬 수 있는 구체적인 실행방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Serly, P. L. and A Chakrabarti,, "Generic Knowledge Strategies in the U.S. Pharmaceutical Inderstry," Strategic Management Journal, 17(winter special issue): pp. 123-135, 1996. https://doi.org/10.1002/smj.4250171111
  2. Choi, B. K and H. S. Lee , "Knowledge Management Strategy, and Its Link to Knowledge Creation Process," Expert Systems with Applications, 23: pp. 173-187. 2002 https://doi.org/10.1016/S0957-4174(02)00038-6
  3. Drew, S. From Knowledge to Action: The Impact of Benchmarking on Organizational Performance, Long Range Planning, 30: pp. 427-441. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90262-4
  4. Grant, R. M, "Prospering in Dynamically- Competitive Environments," Organizational Science, 7(4): pp. 114-144. 1996
  5. Hansen, M. T., "The Research- Transfer Problem: The Role of Weak Ties in Sharing Knowledge across Organizational Subunits," Administrative Science Quarterly, 44(1): pp. 382-411, 1999.
  6. Jordan, J. and P. Jones, "Assessing your Company's Knowledge Management Style," Long Range Planning, 30(3): pp. 392-398, 1997. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90254-5
  7. Knight, D. "Performance Measures for Increasing Intellectual Capital," Strategy & Leadership, 27: pp. 22-25, 1999. https://doi.org/10.1108/eb054632
  8. Nevis, E., Anthony, D. and J. Gould, "Understanding Organizational as Learning Systems, " Sloan Management Review, Win. : pp. 73-85, 1995
  9. Nonaka, I. and H. Tacheuchi, "The Knowledge -Creating Company-How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation," Oxford University Press. 1995.
  10. Simonin, B. L., "The Importance of Collaborative Know-How: An Empirical Test of the Learning Organization," Academy of Management Journal, 40(5): pp. 1150-1174, 1997. https://doi.org/10.2307/256930
  11. Stewart, T. A., 'Your Company's Most Valuable Asset : Intellectual Capital," Fortune, 130(7): pp. 28-33, 1994.
  12. Swan, J., Newell, S. & M. Robertson, "Limits of IT-Driven Knowledge Management for Interactive Innovation Processes: Towards a Community-Based Approach," Proceedings of 33rd HICSS, : pp. 41-58, 2000.
  13. Zack, M., "Developing a Knowledge Strategy," California Management Review, 41(3): pp. 125-145, 1999. https://doi.org/10.2307/41166000
  14. 김갑식, 이광재, "웹사이트 설계를 통한 고객충성도 강화," 한국컴퓨터정보학회논문지 제10권 제5호, 294쪽, 2005년 11월
  15. 김광근, "한국 관광호텔의 환경요인과 전략이 경영성과에 미치는 영향," 경남대학교 대학원 박사학위논문. 1998년
  16. 김영수, 김성수, 노재범, "한국 기업의 지식경영모델, [지식경영 심포지엄] 지식경영과 한국의 미래," 삼성경제연구소, 1994년
  17. 이근호, "지식경영전략이 지식경영활동과 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구," 지식연구, 제3권 제2호, 146-166쪽. 2005년 6월
  18. 이학식, 장경란, 이용기, "호텔기업의 시장 지향성과 사업성과와의 관계성, 그리고 매개변수에 관한 연구," 경영학 연구, 제28권 제1호, 75-102쪽, 1999년 2월
  19. 이호길, "호텔기업의 지식경영도입이 경영성과지각에 미치는 영향," 대구대학교 대학원박사학위 논문. 2003년
  20. 이희석, 최병구, "지식관리유형 도출과 기업성과에의 영향 분석," 경영정보학 연구, 제11권 제1호, 139-154쪽, 2001년 3월
  21. 이희석, 최병구, 장유신, "지식경영활동이 지식경영 성과에 미치는 영향분석을 통한 기업지식화 지표개발," 제3회 지식경영학술 심포지엄자료집,. 75-104쪽, 2001년
  22. 장명복, 노형진, "정보품질이 ERP시스템 활용에 미치는 영향에 관한 연구," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제12권, 제6호, 284-285쪽, 2007년 12월.
  23. 김계수, "AMOS 구조방정식 모형분석," 서울:SPSS아카데미, 2000년