A Design of Framework for Thin-Client by using X Protocol based Application

X 프로토콜 기반의 애플리케이션을 통한 씬-클라이언트 프레임워크 설계

  • 송민규 (한국천문연구원 전파천문연구부)
  • Received : 2009.11.26
  • Accepted : 2009.12.11
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The advancement of network & application technology causes a major change for the use of IT(Information Technology) equipment, including computer and mobile system. In the process from beginning with main frame in the 1960s and 70's, through the server-client paradigm in the 1980s and toward the development of network computer since 90's, computer systems are now evolutioning from isolated physical system to complementary network based virtual system[1][2]. In network based computer system, application and data required for operation are stored at not client as local system, but at server[1]. User can use application & data on a server as if those are on a local client, and a client is now toward a developing thin and network friendly system. In this paper, we discuss possible ways for the efficient implementation of thin-client. For the use of remote application & data as if in local environment, we make use of X protocol. Unlike formal simple Client - Server paradigm, we design a Proxy for middle-tier server for the improvement of QoS and session persistence. X server, Xvfb(X virtual frame buffer) are implemented on thin client and Server, respectively and we applied XSMP(X Session Management Protocol) to our framework for session management. In the end, beyond simple transfer of server display, we suggest thin client framework for the transfter of remote server application over internet.

네트워크 및 애플리케이션 기술의 발전은 컴퓨터, 모바일 시스템을 비롯한 정보기기의 활용에 커다란 변화를 야기시켰다. 60-70년대의 메인 프레임을 시작으로 80년대의 서버-클라이언트 패러다임을 거쳐 90년대 이후의 네트워크 컴퓨터 형태로 발전하는 과정에서 현재 컴퓨터 시스템은 독립적인 물리적 시스템에서 상호보완적인 네트워크 기반의 가상 시스템으로 진화하고 있다[1][2]. 네트워크 기반의 시스템에서 작업 수행에 필요한 애플리케이션과 데이터는 로컬 시스템에 해당하는 클라이언트가 아닌 서버에 저장된다[1]. 사용자는 네트워크를 통해 서버 상의 애플리케이션, 데이터를 마치 로컬 환경에서와 같이 활용할 수 있으며, 이러한 메커니즘에 의하여 클라이언트는 보다 경량화, 네트워크 친화적시스템으로 발전해나가고 있다. 본 논문에서는 이러한 씬-클라이언트를 보다 효율적으로 구현할 수 있는 가능성 있는 방안에 대해 논의하기로 한다. 서버 상의 애플리케이션과 데이터를 마치 로컬 환경에서 활용할 수 있도록 본 논문에서는 X프로토콜을 활용하였다. 기존의 단일화 된 서버 시스템과는 달리 프락시를 미들-티어로 설계하여 QoS 및 세션의 영속성을 제고하였다. 씬-클라이언트와 서버에 각각 X서버, Xvfb(X virtual frame buffer)를 구현하였고 세션 관리를 위하여 XSMP(X Session Management Protocol)을 적용하였다. 이를 통하여 최종적으로 단순한 서버 디스플레이 전달을 넘어, 서버 상의 애플리케이션이 네트워크를 경유하여 씬-클라이언트에 원격 애플리케이션으로 전달되도록 하는 씬-클라이언트 프레임워크를 제안하였다.

Keywords

References

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Thin_client
  2. White Paper, "Thin-Client/Server Computing", Citrix Systems, Inc, 1998
  3. Niraj Tolia, David G. Andersen, and M. Satyanaraya nan "Quantifying Interactive User Experience on Thin Clients", IEEE Internet Computing, pp. 46-52, IEEE Computer Society, 2006.
  4. Andrej Volchkov, "Server-Based Computing Opport unities", IT Pro, pp. 18-23, IEEE Computer Society, 2002.
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System_core_protocol
  6. Martin Mauve, "Protocol Enhancement and Compression for X-Based Application Sharing", University of Mannheim, pp. 11-12, , 1997
  7. Tristan Richardson, Quentin Stafford-Fraser, Kenneth R. Wood, and Andy Hopper, "Virtual Network Computing", Mobile Computing, IEEE Coimputer Society, pp. 33-38, 1998
  8. Mike Wexler, "X Session Management Protocol", The Open Group, pp. 1-3, 2002
  9. http://www.pulsewan.com/data101/thin_client_basics.htm
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/Xvfb
  11. http://en.wikipedia.org/wiki/NX_technology