V-Killer: An English Vocabulary Game using Searching and Ranking based on Mobile

V-Killer: 검색과 랭킹을 이용한 모바일 기반의 영어 단어 맞추기 게임

  • 정은지 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이현주 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 권진희 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 송혜주 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 박영호 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이종우 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 박화진 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • Received : 2008.10.24
  • Accepted : 2009.03.27
  • Published : 2009.03.31

Abstract

Recently, an interest in mobile games is increasing according to the extension of the high speed network infra and the development of mobile devices. Specially, the mobile game for learning can help to reinforce an academic performance and an interest for a brief time anytime anywhere. Thus, we propose new mobile contents named V-Killer which combines learning with a game. V-Killer is a word puzzle game which has functions of ranking and searching. The game can get feedback on your learning or progress and choose the degree of difficulty according to the ability of the user. The game lead to an interaction of user and games as sets questions by user, in addition, it is easy to operate and has a simple construction. In the paper, we implement the proposed game on the mobile and present the game.

최근 모바일 기기의 확산과 초고속 인터넷의 확장에 따라 모바일 게임시장은 사용자들의 많은 관심 대상이 되어 가고 있다. 특히, 모바일 학습을 위한 게임의 경우, 언제 어디서나 이용할 수 있고, 짧은 시간에 흥미와 학습효과를 상승시킬 수 있다는 장점을 가진다. 따라서 본 논문에서는 게임과 학습을 결합한 새로운 모바일 게임 콘텐츠인 V-Killer를 제안한다. 본 논문에서 제안하는 V-Killer 게임은 영어 단어 맞추기 게임과 검색기능, 랭킹보기를 동시에 할 수 있는 모바일 게임이다. V-Killer는 레벨 별로 단어가 나뉘어져 있어서 난이도에 맞는 게임을 선택할 수 있고, 검색 기능과 랭킹 시스템을 도입하여 피드백 학습이 가능하다. 또한, 조작법이 쉽고 구성이 간단하여 남녀노소 누구나 쉽게 접할 수 있고, 사용자도 게임에 직접 문제를 출제함으로써 사용자와 게임의 상호작용을 유발시킬 수 있다는 장점을 가진다. 본 논문에서는 제안하는 게임을 모바일 상에서 실제 구현하여 이를 보인다.

Keywords

References

  1. 안후영, 김목련, 박영호, "Rope Survival: 온라인배틀과 캐릭터육성기능을 결합한 줄다리기게임," 한국디지털콘텐츠학회논문집, Vol.7, No.4, pp.271-277, 2006
  2. 이후종, “모바일 게임 산업의 현황에 대한 고찰,” 디자인과학연구, Vol.5, No.3, 2002
  3. 신의진, "컴퓨터와 정신건강," 한국학교보건학회지, Vol.15, No.4, pp.1-4, 2002
  4. 유승호, 홍유진, “모바일게임산업 동향과 이용자 분석에 관한 연구” 한국멀티미디어학회지, Vol.6, No.1, 2002
  5. 박현주, “모바일 인터넷 시장 동향,” 정보통신정책 연구원 발행, Vol.9, No.7, 2002
  6. 김영재, “새로운 여가활동의 모바일게임 발전방향.” 한국스포츠리서치, Vol.16, No.6, 2005
  7. 전재남, “자기조절학습 전략을 내재한 학습 관리시스템 설계 및 구현,” 한국컴퓨터교육학회 동계학술대회, 2005.
  8. 조성태, “모바일게임 산업동향과 디자인에 관한 연구,” 한국정보디자인학회, No8, 2005