DOI QR코드

DOI QR Code

Study on design of the magnetic pole used in the dashpot type MR fluid mount

대시포트형 MR유체 마운트의 자극설계에 관한 연구

  • 박우철 (강원대학교 기계자동차공학부) ;
  • 이현창 (강원대학교 기계자동차공학부)
  • Published : 2009.03.31

Abstract

This research proposed a dashpot type mount design using MR fluids, and derived governing equation of the proposed design considering the design parameters of the mount and the Bingham characteristics of MR fluids, which affect the damping forces of the dashpot MR fluid mount. In odor to observe the change of magnetic properties which occurs from the solenoid, the effective length of the magnetic pole and the structure of core are selected as design parameters. The magnetic field quality is calculated in compliance with an equivalent magnetic circuit method. When the effective length of pole increases, the magnetic resistance of the pole of the MR mount decreased, and the magnetic flux density is increased. The result which uses a commercial business software and the result in compliance with equivalent magnetic circuit method shows the tendency which is similar.

본 연구에서는 MR 유체를 특징으로 하는 대시포트형 마운트를 제안하고, 제안된 MR유체 마운트의 동적지 배방정식을 구하였다. 또한, 자극의 구조 및 형상과 관련된 설계인자의 변화가 솔레노이드에서의 자계 발생에 미치는 영향에 대하여 관찰하였다 솔레노이드에서 발생하는 자기 특성에 대하여 살펴보기 위하여 자극의 유효길이와 코어 중심부의 구조를 달리하여 설계인자로 선정하였다. 등가자기회로법를 이용하여 솔레노이드에서의 자기 특성의 변화를 살펴보고, 이를 상용소프웨어에 의한 계산 결과와 비교하였다. 등가자기회로법에 의한 계산 결과, 자극의 유효길이가 증가할수록 자기저항은 감소하여 자속밀도가 증가하는 경향을 나타내지만, 그 밖의 자기 특성의 변화는 작게 나타났다. 상용 소프트웨어를 이용한 결과와 등가자기회로에 의한 결과는 유사한 경향을 나타내는 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Carlson,J.D., Catanzarite, D.M. and St. Clair, K.A, "Commercial Magneto-rheological Fluid Devices", Proceedings of 5th International Conference on ER Fluids, MR suspension and Associated Technology, pp. 20-28, 1996.
  2. 하상훈, 최승복, 유원희, "MR 댐퍼를 적용한 철도차량의 안정성 해석" 한국소음진동공학회논문집, 제18권 제7호, pp.732-740, 2008. https://doi.org/10.5050/KSNVN.2008.18.7.732
  3. Liao, W.H., and Wang, D.H., "Semiactive Vibration Control of Train Suspension Systems via Magnetorheological Dampers," Journal of Intelligent Material Structures and Systems, Vol.14, pp.161-172, 2003. https://doi.org/10.1177/1045389X03014003004
  4. Lee, Y., and Jeon, D., "A Study on the Vibration Attenuation of Driver Seat Using an MR Fluid Damper," Journal of Intelligent Material Structures and Systems, Vol. 13, pp. 437-441, 2002. https://doi.org/10.1106/104538902028606
  5. Sims, N.D., Stanway, R., Johnson, A.R., and Mellor, P., "Design, Testing, and Model Validation of an MR Squeeze-Flow Vibration Damper," Proceeding of SPIE, Vol. 4331, pp. 111-120, 2001. https://doi.org/10.1117/12.432695
  6. 최승복, 홍성룡, Morman M. Wereley, "MR유체의 특성과 진동분야에 관한 응용연구 사례 및 연구동향", 소음.진동, 제15권 제l호, pp.9-19, 2005.
  7. The Nguyen, Constantin Ciocanel and Mohammad Elahinia, "Parameter Optimization in Designing an MR Mount", 15th International Congress on Sound and Vibration, pp. 315-322, 2008.
  8. Giorgio Rizzoni, "Principles and Applications of Electrical Engineering", McGrow-Hili Korea, pp. 897-898, 2006.
  9. http://www.lordfulfillment.com/upload/DS7015.pdf

Cited by

  1. Design and Performance Evaluation of MR Damper for the Reducing Vibration of a Flexible Pipe Conveying Fluid vol.14, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.5.2100