Investigation to Teach Graphical Representations and Their Interpretations of Functions to Fifth Graders

함수의 그래프 표현 및 그래프 해석 지도 가능성 탐색 - 초등학교 5학년을 중심으로 -

  • Published : 2009.03.31

Abstract

This research was designed to investigate the possibility to teach function concept and graph representation of functions in explicit manner toward at elementary level. Eight class-hours instruction was given to four Grade 5(age 11) students, and dynamic geometry software GSP was partially used in the class. Results indicate that the students could conceptualize the function relation, interpret linear function graphs, recognize the meaning of their slopes, and discuss the relationships among linear graphs and real life situation. Results also indicate that GSP helped students to recognize the relation between dots and the linear graph clearly and that GSP-line graph did decisive role for children to understand the meaning of graph representation of function.

본 연구는 초등학교 학생들에게 함수의 그래프 표현 및 해석의 지도가능성을 탐색하기 위하여 설계되었다. 이를 위하여 부분적으로 역동적인 기하 소프트웨어를 이용하는 점진적인 함수 그래프 지도 방법을 고안하여, 초등학교 5학년생 4명을 대상으로 8차시의 수업을 실행하였다. 연구 결과, 아동들은 함수 관계에 대한 개념화, 1차 함수 그래프의 해석, 1차 함수 그래프 기울기의 의미를 인식하고, 기울기에 대한 논의와 실생활과의 관련성을 파악하는 것으로 나타났다. 함으로써 함수의 그래프 표현 및 해석의 지도가 가능함을 알 수 있었다. --삭제) 또한, 아동들은 GSP-선그래프를 통하여 그래프에서의 점과 선의 관계를 시각적으로 명확히 인식하였으며, 함수관계를 그래프로 정확하게 표현하는 데에 있어서 결정적인 역할을 했음을 알 수 있었다.

Keywords