A Study on the Technological Difficult Problems and Education Demand for Information Technology Sectors Women

여성정보인의 정보화에 대한 기술적 애로사항 및 IT 교육 요구 사항 조사 연구

  • 조영임 (수원대학교 컴퓨터학과) ;
  • 정형철 (수원대학교 통계정보학과) ;
  • 김지현 (서일대학 소프트웨어학과)
  • Received : 2009.07.22
  • Accepted : 2009.09.02
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this paper, we consider the characteristics of information technology sectors women. By surveying IT women worker, we attempted to define the attributes of them and examine the problems and what they are needed to IT education following the changes in the highly competitive information technology industry. Especially, we used data mining tools says association analysis to analyze for the Women Information Scientist Association of Korea(WINSA) provides IT worker women with education packages and what is the general culture course from the point of IT employment view. The data was analyzed by SAS enterprise tools.

본 연구에서는 여성정보인의 여러 인구통계학적 속성과 더불어 여성정보인이 정보화에 대한 기술적 애로사항이 무엇이며, 이에 대한 해결책으로 IT 교육에 대한 수요 및 필요로 하는 IT 교육에 대해 살펴보고, 향후 업무와 관련된 활동에 있어 여성 정보인에게 선행되어야 할 소양이 무엇인가를 설문조사를 통해 분석하였다. 특히, 데이터마이닝 기법의 연관성분석을 사용하여 여성정보인 협회에서 제공하여야 하는 교육프로그램과 기 취업자 관점에서 후배 여성정보인이 취업 시 갖추어야 할 분야에 대한 다양한 분석을 시도하였다. 자료분석은 SAS의 데이터마이닝 툴을 사용하였다.

Keywords

References

  1. 강성군 외(2006). 한국공학교육의 현황과 과제. 공학교육연구, 9(2) : 21-33
  2. 강현철 외(2006). 고객관계관리를 위한 데이터마이닝 방법론, 자유아카데미
  3. 박진원 외(2007). 실무형 공학교육에 대한 공학교육 당사자들의 인식조사 결과 분석. 공학교육연구, 10(1) : 20-33
  4. 서한손 (2008). SAS Enterprise Guide (Ver. 4.1) 첫걸음, 자유아카데미
  5. 이희원.민혜리.이경우(2008). 공과대학 교양교육 개선 방안 탐구: 서울대학교 사례를 중심으로. 공학교육연구, 11(3) : 24-32