DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Experimental Apparatus to Efficiently Educate the Phenomena by Coriolis Force

전향력에 의한 현상을 효과적으로 교육시킬 수 있는 실험 장치의 개발

  • Kim, Eun-Ju (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Sang-Bub (Department of Physics Education, Kyungpook National University) ;
  • Yoon, Ill-Hee (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Hyo-Nyong (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University)
  • 김은주 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 이상법 (경북대학교 과학교육학부 물리교육) ;
  • 윤일희 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 이효녕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육)
  • Received : 2009.07.14
  • Accepted : 2009.10.20
  • Published : 2009.10.30

Abstract

A new apparatus was presented in order to help understand the concept of the Coriolis force which is essential in understanding the trajectories of the atmospheric current and the tide of seawater. In the apparatus proposed in high-school textbooks, since the slide from which the ball is released is set outside the rotating disk, it was not possible to interpret, with the trajectory of the ball on the disk, the motion of the atmosphere and the current of seawater occurring as a result of the Coriolis force. In order to resolve such problem, a new apparatus was developed in which the slide was set on the disk and rotated with the disk. Experiments were carried out using both the existing apparatus and the new apparatus, and the results were compared. While, in the experiment performed with the existing apparatus, it was difficult to analyze the trajectory of ball because the motion of the ball was not smooth when it hit the disk, in the experiment with the new apparatus it was much easier to analyze the trajectories. It was also possible to compare the trajectories when the initial velocity of the ball was varied.

지구과학 분야에서 대기와 해수의 운동을 이해하는 데 필수적인 개념인 전향력의 이해를 돕고자 전향력 실험장치를 개발하였다. 기존의 교과서에 제시된 전향력 실험 장치는 구슬을 내려 보내는 굴림대가 회전원판과 함께 회전하지 않으므로 구슬의 궤적을 이용하여 지구 위에서 전향력에 의해서 일어나는 대기나 해수의 운동을 바르게 설명할 수 없었다. 이러한 문제점을 개선하여 굴림대(빗면)를 원판에 부착하여 원판과 함께 회전하면서 구슬을 보낼 수 있는 새로운 실험 장치를 개발하였다. 개발한 장치와 기존의 장치를 사용하여 전향력 실험을 각각 실시하여 교과서의 실험 장치와 개발한 실험 장치의 특성을 비교하였다. 그 결과 교과서의 실험 장치는 구슬이 원판에 부딪히는 순간에 운동이 매끄럽지 못하여 구슬의 궤적을 분석하는 데 어려움이 있었던 반면에 개선된 실험 장치는 구슬의 궤적을 분석하기 쉬웠으며, 구슬의 속도를 다르게 할 수도 있어서 구슬의 속도가 다를 때 궤적을 서로 비교하는 것이 용이하였다.

Keywords

References

  1. 고태식, 2002, 전향력에 대한 과학고등학교 학생들의 이해도 분석. 한국교원대학교 석사학위논문, 74 p
  2. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영, 2007, 고등학교 지구과학II. 중앙교육진흥연구소, 서울, 347 p
  3. 김은주, 2004, 고등학생들의 창의성 신장을 위한 전향력 수업프로그램 개발과 효과. 경북대학교 석사학위논문, 95 p
  4. 김은주, 2005, 새로운 전향력 실험 장치 제작지도. 제27회 전국학생과학발명품경진대회 지도논문, 25 p
  5. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 박용선, 한홍열, 2007, 고등학교 지구과학II. 천재교육, 서울, 367 p
  6. 박금홍, 구양삼, 최병순, 신애경, 이국행, 고석범, 2005, 중학생들의 끓는점 학습에서 컴퓨터를 기반으로 하는 실험 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 25, 867-872
  7. 박승재, 조희형, 1995, 과학학습지도: 계획과 방법. 교육과학사, 서울, 624 p
  8. 성연욱, 구자옥, 이기영, 2005, 고등학교 지구과학II 해설서. 두산동아, 서울, 74 p
  9. 이규석, 이창진, 김정률, 이용준, 강진철, 김재현, 2003, 고등학교 지구과학II. 대한교과서, 서울, 153 p
  10. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철, 2004, 고등학교 지구과학II. 금성출판사, 서울, 121 p
  11. 이시우, 안병호, 1997, 태양계천문학. 서울대학교출판부, 서울, 596 p
  12. 최진호, 2004, 회전원반을 이용한 전향력 실험방법 개선. 한국교원대학교 석사학위논문, 137 p
  13. 한국기상학회, 2002, 대기과학 개론, 시그마프레스, 서울, 405 p
  14. 허창회, 박병훈, 정성표, 김병국, 2003, 고등학교 지구과학 II. 지학사, 서울, 150 p
  15. 황성원 역, 2001, 과학실험실습교육 주장과 비판. 시그마프레스, 서울, 358 p
  16. Cole, F.W., 1980, Introduction to meteorology (3rd ed.). John Wiley and Sons, NY, USA, 505 p
  17. Miller, A., Thompson, J.C., Peterson, R.E., and Haragan, D.R., 1983, Elements of meteorology (4th ed.). Charles E. Merril Publishing Company, Columbus, 417 p
  18. Minnix, R.B. and Carpenter, D.R.Jr., 1983, Apparatus for teaching physics. The Physics Teacher, 21, 618-620 https://doi.org/10.1119/1.2341431
  19. Neshyba, S., 1987, Oceanography perspectives on a fluid earth. John Wiley and Sons, NY, USA, 506 p
  20. Ross, D.A., 1995, Introduction to oceanography. Harper Collins College Publishers, NY, USA, 496 p
  21. Secco, R.A., 1999, Coriolis-Effect Demonstration on an overhead projector. The Physics Teacher, 37, 244-245 https://doi.org/10.1119/1.880248
  22. Symon, K.R., 1971, Mechanics. Addison-Wesley Publishing Company, Cambridge, USA, 639 p