An Analysis of Location Determining Factors for Starting A Food Service Business

외식사업 창업에 따른 입지 결정 요인 분석

  • Kim, Young-Chan (Hotel & Food Service Management, Division of Tourism, Korea Technical College)
  • 김영찬 (고려전문학교 관광학부 호텔외식경영)
  • Published : 2009.03.30

Abstract

This study analyzes the factors to determine the location for a food service business. The results and suggestions are as follows. Research hypothesis showed that accessibility, visibility, the property of location and community may have differences by general matters and vital statistical matters. As a result, there were significant differences statistically. Here's the critical point of the research. This result wasn't analyzed by the managers who managed restaurant business because of the restriction of time, space, etc. but by customers and soon-to-be owners or marketers, so the research requires the survey on the factors of location hereafter. Because of the restrictions, the research subject was limited, so the measurement of the vital statistics is inaccurate. According to researcher's opinion, it's a little unjustifiable to generalize this research for all types of restaurant business and conditions. The next research needs to analyze the research results by conditions and much more various subjects.

연구결과 및 시사점은 다음과 같다. 첫 번째 연구가설인 '레스토랑 접근 용이성, 군집성, 위치성, 시계성은 일반적 사항에 따라 차이가 있을 것이다.'를 파악하였는데, 그 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 두 번째 연구가설인 '레스토랑 접근 용이성, 군집성, 위치성, 시계성은 인구통계학적 사항에 따라 차이가 있을 것이다.'를 파악하였는데, 그 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 본 연구는 시간적, 공간적, 인력적인 제약요소 때문에 외식사업체를 경영하는 경영자를 대상으로 분석을 실시한 것이 아니고 장래 창업을 희망하는 고객을 포함한 식당 이용 고객을 대상으로 한 점이다. 따라서 향후의 연구에서는 입지 결정 요인의 측정에 대한 개선이 요구된다. 이를 전체 외식시장의 모든 업종과 업태에 일반화하기에는 다소 무리가 있으리라는 것이 연구자의 견해이다. 향후의 연구에서는 업태별 연구결과를 분석할 필요가 있다. 또한, 보다 다양한 표본을 대상으로 한 연구결과를 비교분석할 필요가 있다고본다.

Keywords