Abstract
Many disaster management actors participate in the disaster sites and they do their best for the best result in their given position. They recover the disaster-stricken area, endeavor to prevent the disaster's relapse, and to rescue and protect the disaster victims. Ultimately, the purpose of their role and effort is to support a physical aid as well as material aid for that disaster victims can return their living condition to the original one before the disaster. However, the disaster management services have been provided in the supplier's view till now. Subsequently, despite significant efforts, providers have failed to comprehend what would be the victim's demand and how to reflect that in the disaster management service. In this paper, we approached and analyzed the recent disaster management service in the way of grounded theory, and endeavored to find the solution which disaster victims preferred. As a result of analysis, we found 184 concepts, 28 sub-categories, and 9 categories which could explain the victims' desired solution. We found that "an imperfect restoration which causes disaster" and "pain of the disaster field" would be main categories among them.
재난 현장에는 많은 재난관리 활동가들이 참여하며, 각자의 위치에서 최선의 결과를 위해 노력한다. 이들은 재난현장을 복구하고, 앞으로 같은 재난이 반복되지 않도록 예방하며, 재난으로부터 피해를 입은 이재민들을 치유하고 보호하기 위해 활동한다. 이러한 다양한 역할과 노력의 궁극적인 목적은 재난의 중심에 있는 이재민들이 재난 발생 이전의 정상적인 삶의 상태로 돌아갈 수 있도록 물적 인적 지원을 하는 것이라 볼 수 있다. 그러나 지금까지의 재난관리서비스는 다분히 공급자 중심의 관점에서 제공되었으며, 때문에 많은 노력에도 불구하고 이재민들이 진정으로 원하는 것이 무엇인지 이해하지 못하고 이재민의 요구를 반영하는데 실패하였다. 본 연구에서는 근거이론적 접근을 통해 현 재난관리서비스의 문제점을 이재민 관점에서 분석하고 이재민들이 희망하는 해결방안을 모색하고자 하였다. 분석 결과, 184개의 개념 덴 28개의 하위범주, 그리고 9개의 범주가 도출되었는데 "재난을 부르는 복구"와 "재난 현장의 고통"이 중심범주로 나타났다.