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Relationship between Market Orientation, Service Quality and Business Performance in the Firms of Private Security Guards

민간경호경비 회사의 시장지향성과 서비스품질 및 경영성과의 관계

  • 강민완 (경기대학교 경호안전학과)
  • Received : 2009.08.11
  • Accepted : 2009.08.24
  • Published : 2009.12.28

Abstract

This study was to analyze the effect of market orientation on service quality and business performance in the firms of private security guards. To attain the goal of the study described above paragraphs, some peoples held in Seoul were set as a collected group. Then, using the purposive sampling method, finally drew out and analyzed 235 peoples in total. The material collection device was the brochure named . The result of reliability check up was here below; Chronbach' $\alpha$=.732. To analyze materials, reliability analysis, SEM were used as statistic analysis techniques. The conclusion based on above study method and the result of material analysis are here below. First, market orientation have influence on service quality. Second, market orientation have influence on business performance. Third, service quality have influence on business performance.

본 연구의 목적은 민간경호경비 회사의 시장지향성과 서비스품질 및 경영성과의 관계를 규명하는데 있다. 이 연구는 2009년 서울 소재 민간경호경비 회사를 모집단으로 선정한 다음, 유의표집법을 활용하여 250명의 연구대상을 표집하였다. 그러나 응답이 불성실하고 무의미한 자료를 제외하고 최종분석에 사용된 사례수는 총 235명이었다. 이 연구에서는 설문지의 타당도 및 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도분석의 알파값과 공변량구조분석의 최대우도법을 이용하였다. 설문지의 타당도는 외생변수의 경우 .675, 내생변수의 경우 .732이상으로 나타났으며, 설문지의 신뢰도는 Cronbach's $\alpha$값이 .732이상으로 나타났다. 이 연구에서는 신뢰도분석을 위해 SPSSWIN 16.0 프로그램을 활용하였으며, 확인적 요인분석과 공변량구조분석을 위하여 AMOS 5.0 프로그램을 적용하였다. 이상과 같은 연구방법 및 절차를 통해 이 연구에서 도출한 결론은 다음과 같다. 이 연구는 민간경호경비 회사의 시장지향성이 첫째, 간경호경비 회사가 시장지향적일수록 서비스품질은 향상된다. 둘째, 민간경호경비 회사가 시장지향적일수록 경영성과는 향상된다. 셋째, 서비스품질이 좋을수록 경영성과는 높아진다. 이상의 결론을 종합하면, 민간경호경비 회사의 시장지향성은 경영성과에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 서비스품질을 통하여 경영성과에 간접적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다.

Keywords

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