A Study on Technology Trends of CG in Visual Effects and Suggestion

CG 특수효과(VFX) 제작 기술동향분석과 제안

  • 최성규 (경성대학교 멀티미디어대학 디지털콘텐츠학부)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The rapid development in computer technology has led to remarkable development in the field of VFX that used in making real picture film. In the past, it was very hard work to make the VFX scenes by means of analogue ways. But these days, CG Animation technology has them make rapid progress and dazzle with brilliance. Recently we can judge the most advanced technology and IT technology based on CG technology introduced in VFX. VFX on CG technology becomes the concentration and the symbol of the most advanced technology. I study manufacturing movement of VFX on CG technology. It shows manufacturing tools are subdivided and the interface is convenient to use, so that artists have applied analogue manufacturing technology easily. The improvement of the computer has made it possible to develop CG technology and tools for hyper-realism. Industries and laboratories in the country get excellent result but we have to concentrate on people in this field more. First of all, we get out of technology copy of Hollywood and we have to develop creative and leading tools reflecting the artists' idea. industry.

컴퓨터 기술의 급속한 발전으로 실사영화 제작에 사용되는 CG특수효과(VFX) 분야도 눈부신 발전을 이루어냈다. 과거에는 아날로그적인 방법으로 힘들게 만들어졌던 VFX 장면들이 이제는 CG 기술로 빠르고 더욱 화려하게 제작되고 있다. 그리고 이제는 VFX에 사용되어지는 CG기술을 통해 그 시대의 최첨단 기술과 그 나라 IT기술력을 가늠할 수 있다. 본 연구를 통해 CG특수효과 (VFX) 제작 기술동향을 분석해 봄으로써 제작 도구들이 세분화되어지고 인터페이스의 편리함을 통해 예술가들의 아날로그적 제작기술이 쉽게 적용될 수 있는 방향으로 기술이 진화됨을 알 수 있었다. 컴퓨터의 성능 향상으로 극사실적 표현을 위한 CG기술과 도구를 중심으로 개발이 진행되고 있음도 알 수 있었다. 국내 연구소와 산업체에서도 많은 연구와 성과가 있었지만 이 분야 종사자들에 대한 배려가 아직도 많이 부족하다. 할리우드 기술 흉내에 급급한 기술 개발에서 벗어나 예술가들에 의견이 반영된 창의적이고 선도적인 도구의 개발이 시급하다.

Keywords

References

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