DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Nursing Students' Clinical Situation for Development of Oriental Nursing Practice Education

한방간호 실습교육 개발을 위한 간호학생의 임상실습 실태 분석

  • Published : 2009.06.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to develop clinical education of Oriental Nursing. Methods: The subjects were one hundred and ninety-three students who have completed clinical practice. The questionnaires were composed of experience type and Oriental Nursing practices(25 items), level of satisfaction(20 items), difficulty level of practices(6 items), and preparation level of practice instructor(5 items). The reliability were Chronbach's $\alpha$=.84, .86, .74, and .93 respectively. Frequencies, percentage, t-test, and Pearson's Correlation was used in data analysis using SPSS PC+ 11.0. Results: Nursing students recognized that they had difficulties caused by a lack of knowledge of Oriental medicine, of learning the uniqueness of the nurse's role and lack of nurse's enthusiasm in teaching students. However, they were confident in preparing acupuncture and implementing Moxibustion, large Moxibustion, Bu-Hang therapy, aroma therapy and on administration of medicines and control of temperature of the medicines, exercise and rehabilitation. Therefore, instructors should train nursing students by developing a unique Oriental Nursing practice and reinforcement of nurses' independent and cooperative roles through the acquisition of Oriental Medical knowledge and terminology. It is necessary that they develop an educational program based on Oriental Nursing practice, perform consistently within the program and train its teaching faculty and instructors.

Keywords

References

  1. 강현숙, 조결자, 김광주, 김귀분, 조미영, 서영옥, 신혜숙, 정은영, 정숙자 (1994). 한방근무 간호사의 업무 분석. 대한간호, 33(5), 63-75
  2. 권성복 (2002). 간호학생이 기대하는 임상실습지도자의 역할. 한국간호교육학회지, 8(2), 284-294
  3. 최미숙 (2005). 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수효율성과 임상수행능력에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문, 서울
  4. 김재희 (2003). 한방병원 간호사의 간호업무 수행 및 한방 간호 지식 요구도. 동신대학교 석사학위논문, 나주
  5. 남궁은하 (2000). 한양방병원의 간호업무 중요도 및 환자 만족도 비교연구. 대전대학교 석사학위논문, 대전.
  6. 왕명자, 김정화, 김윤희, 백승남, 차남현, 김정아, 박지원, 안옥희, 최희정 (2004). 한방간호교육에 대한 실태 조사. 동서간호학연구지, 10(1), 126-135.
  7. 왕명자, 안옥희, 김희숙, 옥도훈 (1998). 한방병원 병장 실태와 한방 간호의 교육 현황에 따른 한방 간호사 수요 예측에 대한 고찰. 동서간호학연구지, 3(1), 39-49.
  8. 양경희, 이애란, 장혜숙 (1992). 한방병원에 근무하는 간호사의 업무 스트레스에 관한 연구. 중앙의학, 57(3), 177-186.
  9. 양경희, 장혜숙, 한선희, 임규상, 신선호 (1994). 한방간호학, 서울: 현문사.
  10. 양진주 (2000). 임상실습시 간호학생이 지각하는 간호 가치관과 실습 만족도에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 6(2), 276-286.
  11. 옥도훈 (2000). 한방보건의료 과정 중 간호사의 역할분담에 대한 연구. 경희대학교 박사학위논문, 서울.
  12. 옥도훈, 박찬국, 신순식 (1999). 한방간호사의 역할에 대한 연구. 한국한의학연구원논문집, 5(1), 27-53.
  13. 이성은 (2001). 일 대학 간호학생의 임상실습 만족도, 실습경험 분석 및 개선방향 제시. 한국간호교육학회지, 7(2), 333-348.
  14. 이애란, 양경희, 한선희, 장혜숙 (1993). 한방병원 간호업무에 대한 환자, 간호사 및 한의사의 인식 비교연구. 대한간호학회지, 23(2), 284-298.
  15. 이정옥 (2003). 간호대학 학생들의 임상실습 만족도. 영남대학교 석사학위논문, 대구.
  16. 이정순 (2002). 한방병원 간호사와 양방병원 간호사의 역할갈등과 직무만족도 비교 연구. 동신대학교 석사학위 논문, 나주.
  17. 이향련, 강현숙 (2000). 한방간호연구 논문분석. 동서간호학연구지, 5(1) P.102-113.
  18. 이향련, 김귀분, 조결자, 신혜숙, 김광주, 왕명자, 김숙영, 김정아, 김현실, 박경민, 안옥희, 오미정, 이강이, 장혜숙, 전은영, 정영해, 한선희 (2000). 한방전문간호사 교육과정 개발 연구. 대한간호학회지, 30(6), 1467-1478.
  19. 조영희 (2007). 한방병동 간호사의 역할 갈등과 간호업무수행 정도. 동의대학교 석사학위논문, 부산.
  20. 채선옥 (1996). 일부 전문대 간호과 학생의 임상실습 만족도에 관한 조사연구. 경주전문대학 논문집, 11, 357-373.
  21. 최연희, 김현미 (1999). 한방병원 간호사의 스트레스의 직무만족에 관한 연구. 간호행정학회지, 5(1), 169-180.
  22. 최영희 (1993). 간호의 주요개념-간호행위. 대한간호학회지, 16(1), 29-39.
  23. 한방간호연구회 (1998). 대학한방간호. 서울: 현문사.
  24. Bergman, K., & Gastsk, T. (1990). Faculty and student percept ones of effective clinical teachers: An extens on study. J Prof Nurs. 6(1), 33-44. https://doi.org/10.1016/S8755-7223(05)80187-5
  25. Dunn, S. V., & Hansford, B. (1996). Undergraduate nursing student's perceptions of their clinical learning environment. J Adv Nurs, 25, 1299-1306. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.19970251299.x
  26. Goode, C. J., & Piedalue, F. (1999). Evidence - Based Clinical Practice. J Nurs Adm, 29(6). 15-21. https://doi.org/10.1097/00005110-199906000-00005
  27. Infante, M. S., Forbes, E. J., Houldin, A. O., & Naylor, M. D. (1989). A clinical teaching project. J Prof Nurs, 5.
  28. Meleca, C. B., Schimfthauser, F., Witteman, J. K., & Sachs, L. (1981). Clinical instruction in Nursing. J Nurs Educ. 20(8), 32-40.
  29. Sobel, E. G. (1978). Self-actualization and baccalaureate nursing student's response to stress. Nurs Res, 29(4), 352-360.
  30. Windsor, A. (1987). Nursing Student's percept ones of clinical experience. J Nurs Educ. 26(4), 190-154.

Cited by

  1. A Concept Analysis of Traditional Korean (Hanbang) Nursing 2019, https://doi.org/10.1111/2047-3095.12195
  2. Analysis of the Factors Affecting Consumer Acceptance of Accredited Online Health Information vol.32, pp.11, 2017, https://doi.org/10.3346/jkms.2017.32.11.1757
  3. Novel Approach to Inpatient Fall Risk Prediction and its Cross-site Validation using Time-Variant Data (Preprint) pp.1438-8871, 2018, https://doi.org/10.2196/11505