Implementation of Mobile System based on LBS using Design Pattern

디자인 패턴을 활용한 LBS기반 모바일 시스템 구현

  • Lee, Hong-Ro (Dept. of computer Information Engineering, Kunsan University) ;
  • Baek, Jeong-Ho (Dept. of computer Information Engineering, Kunsan University) ;
  • Mun, Young-Chae (Dept. of computer Information Engineering, Kunsan University)
  • 이홍로 (군산대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 백정호 (군산대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 문영채 (군산대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Received : 2009.01.22
  • Accepted : 2009.03.05
  • Published : 2009.03.31

Abstract

This paper will propose the efficient method that should be designed to utilize the design pattern of GoF(Gang of Four) for implementation of LBS(Location Based Service) mobile system. The design method proposed by this paper can design and implement system interface using creational patterns, structural patterns and behavioral patterns of design pattern from the user and mobile system viewpoint. The design method using design pattern can show increasing reusability of module and software, abridging the development time, minimizing the maintenance and decreasing the efficiency of memory of system to software development. Therefore, we used a design pattern in order to change the middleware applying geographic information system from mobile environment. Finally, the mobile system applied to design pattern shall contribute to showing high stability and reliability, improving reusability and scalability of module and software and developing efficient LBS mobile system.

본 논문은 LBS기반 모바일 시스템 구현을 위하여 GoF의 디자인 패턴을 활용한 효율적인 설계방법을 제안하고자 한다. 본 논문에서 제안된 설계기법은 사용자와 모바일 시스템 관점에서 디자인 패턴의 생성패턴, 구조패턴, 행위패턴을 이용하여 모바일 시스템 인터페이스를 설계하고 구현한다. 디자인 패턴을 활용한 설계 방법은 소프트웨어 개발에 있어서 모듈 및 소프트웨어 재사용성 증가, 개발시간을 단축, 유지보수 최소화, 시스템의 메모리 절감 효율성을 보여준다. 따라서 본 논문은 모바일 환경에서 지리정보시스템을 접목한 미들웨어를 개선하기 위해 디자인 패턴을 활용하였다. 본 논문은 모바일 시스템에 디자인 패턴을 적용하여 높은 안정성과 신뢰성을 보여주고, 모듈 및 소프트웨어의 재사용과 확장성을 높이며 효율적인 시스템을 개발하는데 기여할 것이다.

Keywords

References

  1. 김운용, 최영근. 2002. 디자인 패턴지향 소프트웨어 개발 지원도구. 정보과학회 논문지 29(8):555-564.
  2. 김종수, 김태석, 권오준. 2006. 디자인 패턴을 적용한 네트워크 게임의 DB관리 APIs 설계. 멀티미디어학회 논문지 9(1):101-108.
  3. 문영채, 이홍로. 2008. GIS기반 GPS를 이용한 농작물 작황 조사 모바일 시스템 구축. 한국지리정보학회지 11(4):1-10.
  4. 백정호, 이홍로. 2006. 객체지향 설계 유형에 의한 지오센서 인터페이스 구현. 한국지리정보학회지 9(3):193-206.
  5. 이기영, 노경택. 2002. Mobile GIS를 위한 클라이언트 인터페이스의 설계 및 구현. 한국컴퓨터정보학회 논문지 7(4):16-23.
  6. Benedikt Schulw, Thomas Genbler, Berthold Mohr, Walter Zimmer. 1998. On the computer aided introduction of design patterns into object-oriented systems. Technology of Object-Oriented Languages TOOLS 27. Proceedings 22-25 Sept. 1998, pp.258-267.
  7. Chengwan He, Zheng Li, Kequing He. 2008. Identification and Extraction of Design Pattern Information in Java Program. Software Engineering Artificial Intelligence Networking and Parallel/Distributed Computing, Ninth ACIS international Conference on 6-8 Aug. 2008, pp.828-834.
  8. Jing Gang Chu, Jia Chen. 2008. Research and Application of Design Patterns on Shopping Mall Component Design. Control and Decision Conference, 2-4 July 2008, pp.697-700.
  9. T. H. Ng, S. C. Cheung. 2005. Enhancing c lasscommutability in the deployment of design patterns. Information and Software Technology Vol. 47, Issue 12, 1 September 2005, pp.797-804. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2005.01.004