Job Satisfaction of School Food-Service Employee in Ansan Gyoeng-gi Do

경기 안산지역 학교급식 조리종사원의 업무특성에 대한 만족도

  • Published : 2009.06.30

Abstract

The objective of this study is to verify work satisfaction of school food-service employee, of their job characteristics. Subjects were comprised 9 elementary schools, 11 middle schools, and 3 high schools in Ansan city. Data were analyzed 203 questionnaires for frequency, means, one-way ANOVA, $Scheff{\acute{e}}$ test, t-test, and Pearson correlation using SPSS PC Package. Most of the respondents were high school graduate(91.1%), under one million won salary(41.9%), and non license holder(60.6%). Working conditions were part-time job(41.9%), unlimited contractors(51.2%), and 3-5 years of working experience(21.7%). Measure of overall job satisfaction by Likert-type 5 scale, satisfaction of work operation attitude was 3.55 points and work characteristic duty of 4.32 points. The certificate qualified and elementary school's working posture were more satisfied their work attitude than other groups(p<0.05). Salary satisfaction score showed 2.64 points, but the work esteem satisfaction showed 3.34 points. The factor of working circumstance and potentiality satisfaction was only 2.61 points, but interpersonal connection and communication satisfaction was 3.50 points. Between job satisfactions factors, they were highly correlated with each other. The pride and characteristic duty of the work showed the strongest correlated(p<0.001). The satisfaction score of work operation attitude were significantly correlated with characteristic duty(p<0.001), work esteem, interpersonal relationships and communication(p<0.01). With this results, work satisfaction of food service employees showed a relatively high to perform a job task characteristics and work attitudes. However, the working environment and growth in salaries satisfaction were low. A set of duties must be paid according to the labor intensity. As removing the disturbing factors, the improvement in the quality of the feed will be able to expect substantial effects.

Keywords

References

  1. 곽동경(1986) 학교급식에 HACCP제도 도입 및 위생 관리 시스템 구축. 교육부정책 연구과제보고서.
  2. 김병하(2007) 학교급식 조리종사원의 직무실태 및 직무능력향상 방안에 관한연구(충남지역 직영급식학교를 중심으로). 한국교원대학교 교육정책 대학원 석사학위 논문.
  3. 김상철(2001) 초등학교 단체급식 종사원의 직무실태에 관한 분석-경북 및 대구지역올 중심으로- 한국조리학회지 7(3), 241-262
  4. 김은경 . 김은미 . 강명희 . 홍완수(1998) 서울 강릉지역 초등학교 급식소 종사원의 직무만족도 조사. 한국조리과학회지 14(1), 68-75.
  5. 김은미 . 전순실 . 윤지영(2004) 영양사의 리더십과 조리종사원의 직무만족도에 관한 연구. 한국식품영양과학회지 33(10), 1646-1652
  6. 김판욱(2008) 학교급식 종사자들의 바람직한 역할정립 방안연구. 충남대학교. 교육인적자원부 정책연구개발사업, 75-76.
  7. 남상명(2005) 학교급식 종사자의 직무만족도에 관한 연구 한국식생활문화학회지 20(6), 688-694
  8. 박영숙(2002) 대구 경북지역 초동학교 급식소 종사원의 직무만족도 조사 동아시아식생활학회지 12(6), 536-546.
  9. 양일선 . 이화진 . 강혜련 . 김성혜 . 이보숙(1995) 병원급식 조리 종사원의직무 특성과 직무만족도 분석. 한국식생활문화학회지 9(5), 479-487.
  10. 이미정 . 박상현 . 주나미 (2005) 비정규직 대책 시행에 따른 조리종사원 근무조건 개선 효과 검토. 한국식생활문화학회지 20(6), 652-660.
  11. 이숙희 . 유경민(2006) 학교급식 조리사의 직무만족에 관한 연구. 한국조리학회지 12(1), 22-36.
  12. 이옥순(2007) 학교급식 조리원의 직무만족도에 관한 연구. 경원대학교 식품영양 석사학위 논문.
  13. 이옥순 . 이영미 . 오유진(2007) 경기도 일부 학교급식 조리원의 직무만족도에 관한 영양사와 조리원의 인식비교. 대한영양사회 학술지 13(2), 183-193.
  14. 장서영 . 한영주(2002) 서울지역 초등학교 급식종사원의 직무 및 욕구만족도에 관한 연구. 한국조리과학회지 18(6), 625-631.
  15. Smith PC, Kendall LM, Hulin CL(1969) The Measurement of Satisfaction in Work and Retirement: A Strategy for the Study of Attitudes. Chicago, III. Rand McNally, co. Rand McNally psychology series 1-3