Stress factors by personality type of students department of dental hygiene who will take national examination soon and countermeasures

국가시험을 앞둔 치위생과 학생들의 성격유형에 따른 스트레스 요인 및 대처방안

  • Received : 2009.03.02
  • Accepted : 2009.05.15
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study aims to investigate the stress factors of students in Dental Hygiene Department who will soon take the national examination, corresponding countermeasures and relationship of internal and external personality. On the basis of the results from investigation, this study will identify the methods to effectively cope with stress and to take the national examination with more positive thinking for the students and faculty members in Dental Hygiene Department, who have to pass the difficult test, the national examination. The structured questionnaires were given to junior students in Dental Hygiene Department in three colleges, to identify the stress factors, methods to deal with stress and A/B personality types. For the stress factor by field, the M college showed significantly higher stress about curriculum and assignment than the C college. In the stress factor analysis by item, the lack of information on national examination in the test area, all items in learning environment, a quantity of assignment that doesn't help the preparation of national examination in the assignment area, and lack of information on employment in job area demonstrated the significant difference(p<0.05). For the methods of subjects to deal with stress, several subcategories of long-term and short-term adaptation had significance. In case of the methods to deal with stress by personality type, B type in the short-term adaptation method in M college and A type in the long-term adaptation method in C college were significantly higher(p<0.05). As for the correlation between the population sociological features and stress factors by personality type, health status had the high correlation with test in the test area. In other areas, the travel hours to school showed the significant correlation. The higher the records were, the longer the travel hours were and the better the health status was, the higher the long-term adaptation method scores were. Moreover, the personality of A type showed the higher scores in the long-term adaptation method than that of B type. The health status and personality type showed the significant correlation(p<0.05). In conclusion, it is required to prevent any situations b identify the personality type and stress reasons of the students in Dental Hygiene Department who will take the national examination soon. The additional requirement is the continuing interest and counseling of faculty members to help students to cope with stress with positive attitude.

Keywords

References

  1. 박시범. 전문대생의 스트레스 대처방식에 관한 연구. 학생생활연구 1998;7(1):127-160.
  2. 강정희. 간호과 국시를 앞둔 수험생의 스트레스 영향요인에 관한 연구. 경복대학논문집 2001;(5):537-555.
  3. Folkman S., Lazarus RS. If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology 1985;47:153-174.
  4. 신은섭. 치과대학생의 스트레스에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문 1996.
  5. 구민성, 문동석, 김상아, 박웅섭. 관동의대 국시 및 학업 성적에 영향을 미치는 요인 분석. 관동의대학술지 2001;5(1):111-117.
  6. 이춘선. 치과위생사가 임상활동 시 경험하는 스트레스 요인 분석연구. 동남보건대학논문집 1998;(2):151-160.
  7. Strube M. J., Boland S. M., Postformance attributions and task persistence among Type A and B individuals: A Clarification. Journal of Personality Social Psychology 1986;50:413-420.
  8. 안창일. A/B 성격이 스트레스 지각, 대처 및 심리적 긴장에 미치는 영향. 전남대학교 대학원 석사학위논문 1993.
  9. 송윤신, 권순복, 안금선 외 3인. K대학 치위생과 재학생의 학과만족도 조사연구. 경복대학논문집 2003;(7):297-371.
  10. 권홍민. 치위생과 학생의 전문직 사회화 과정에 관한 연구. 경희대학교 행정대학원 석사학위논문 2002.
  11. 임근욱. 일부 치위생과 학생들의 학과 선택 만족도 및 진로방향에 대한 연구. 원광대학교 보건환경대학원 석사학위논문 2004.
  12. 권미경. 강릉지역 4년제 간호학과 학생들의 스트레스 정도와 그에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 관동의대학술지 2001;(5):47-56.
  13. 권은자, 최에스더. 치기공과 전공 선택에 관한 연구. 혜전대학논문집 2006;(24):31-41.
  14. 서일, 이해숙, 손명세. 전국 남자고등학생의 흡연실태. 한국역학회지 1988;10:219-229.
  15. 손득운. 고등학생의 스트레스 요인과 대처방식에 대한 연구. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문 2007.
  16. Eysenck H. J. Stress, disease, and personality: the Inoculation effect. New York: John Wiley & Sons 1983.
  17. 정원주. 한국 아동의 스트레스 대처 행동 척도의 개발. 한국가정관리학회지 1997;15(3): 95-106.
  18. Glass D. C. Behavior patterns, stress and coronary disease. New York: Erlbaum 1977.
  19. 김주환. 고등학교 학생 성격특성과 스트레스 대처행동과의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문 1992.
  20. 조원표. 고등학교 학생의 성격유형에 따른 스트레스 대처행동의 차이 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 1997.
  21. 이평숙, 임현빈. 스트레스 사건과 적응행동이 정신건강에 미치는 영양에 관한 연구. 대한간호학회지 1980;10(1):57-63.
  22. 조희. 간호학생의 스트레스 사건과 적응행동에 관한 연구. 간호학논문집 1983;5:93-103.
  23. 서희주. 학업스트레스에 대한 대처방식이 스트레스 증상에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문 2003.