DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Selection and Improvement of SLA Evaluation Metrics

SLA 평가 지표 선정과 개선 방안에 관한 사례 연구

  • Published : 2009.08.31

Abstract

Many companies have recently apply SLA and execute IT service by using SLA. However, there are no objective standards for selection and improvement of SLA evaluation metrics. We derive and present measurement attributes that are criteria for selection and improvement of SLA evaluation metrics as measurement metrics. We execute a case study based on D company in order to verify whether the measurement metrics are applicable. We apply and evaluate the measurement metrics that are applicable to D company, and then we designate an improvement line. We propose improvement guidelines of the measurement metrics which score is less than the improvement line's and derive SLA evaluation metrics. We prove that the way of selection and improvement is useful by applying SLA evaluation metrics to D company.

최근 기업에서는 SLA를 도입하여 IT 서비스를 수행하고 있다. 하지만 SLA 평가 지표의 선정과 개선에 대한 객관적인 기준이 없기 때문에 IT 서비스의 발전 방안을 제시하기 어렵다. 본 연구에서는 기존의 IT 성숙도 모델에서 사용된 평가 속성을 기반으로 하여 SLA 평가 지표의 선정과 개선을 위한 기준에 맞는 측정 지표를 도출하고 이를 제안한다. 제안한 측정 지표의 적용 가능성을 검증하기 위하여 본 연구에서는 D사에 기반을 둔 사례 연구를 수행하였다. D사의 현황에 맞는 측정 지표를 적용 및 평가 하여 개선 목표선을 지정하고, 개선 목표선 이하의 점수를 가진 측정 지표에 대한 개선 지침을 제시하여 각 측정 지표에 대한 SLA 평가 지표를 도출한다. 도출된 SLA 평가 지표를 D사의 사례에 1년 간 적용하여 지표 선정 및 개선의 방법이 유용함을 입증하였다.

Keywords

References

  1. 김경미, 'IT 거버넌스와 IT 서비스 관리 프로세스 성숙도가IT 아웃소싱에 미치는 영향에 관한 연구', 건국대학교 정보통신대학원 석사학위논문, 2007
  2. 이학선, 김정포, 오승호, 남기찬, '기업의 핵심역량 집중도와 IT 아웃소싱 성숙도 평가에 관한 연구', 정보기술과 데이터베이스 저널, 제12권, 제2호, pp.45-61, 2005
  3. 서한준 외, 'IT 아웃소싱 운영 효율과 만족 증대를 위한 SLA 지표 선정 프레임워크', LG CNS 연트루 정보기술연구소 간행물 3권 2호, pp.139-150, 2004
  4. 서한준 외, 'IT BSC를 기반으로 한 ITO 성과측정 프레임워크수립', 한국 SI 학회, 2003
  5. J. L. Harbour, The Basics of Performance Measurement, Quartely Resource, 1997
  6. ITGI, Board Briefing on IT Governance 2nd Edition, IT Governance Institute, 2003
  7. P. Weill, J. Ross, IT Governance: How Top Performers Manage IT Decision Rights for Superior Results, Harvard Business School Press, 2004
  8. S. Taylor, V. Lloyd, C. Rudd, ITIL Version 3 - Service Design, Office of Government Commerce, 2007
  9. L. Wallin, IT Infrastructure and Operations Leaders: Enhance Business Value With Gartner's Maturity Model, Gartner Symposium/ITxpo, 2007
  10. I. Hayes, Metrics for IT Outsourcing Service Level Agreements, Clarity Consulting Article, 2002
  11. F. Niessink, V. Clerc, T. Tijdink, Hans van Vliet, The IT Service Capability Maturity Model, (r)CMM Release Candidate 1, 2005