The Analysis of Questions in Employment Examination for Secondary School Teachers in Information · Computer

정보·컴퓨터 중등교사 임용시험 문항 분석

  • 여지원 (안동대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 강오한 (안동대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2009.07.17
  • Accepted : 2009.09.07
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this thesis, we performed research focusing on the following details: First, questions made in the information computer subject of the employment examination for the 2009 academic year were classified into each major field and the weight and distribution of marks for each field were analyzed; Second, using questionnaire, (1) the distribution of items for major fields and opinions of the verification of teacher's ability, (2) the opinions of difficulty of the examination, the allocation of time and the proportion of subject contents and subject pedagogy; and (3) the recognitions of instructor group and examinee group were examined and the results were compared and analyzed. According to the results of this study, questions were made evenly in the fields of each subject as the intention of making the questions. Also, for each result of the questions about first examination and second examination, there were not significant difference between professor group and examinee group.

본 논문에서는 다음과 같은 내용을 중심으로 연구를 수행하였다. 첫째, 2009학년도 임용시험의 정보 컴퓨터 표시과목에서 출제된 문항을 전공 영역별로 분류하고 영역별 비중과 배점을 분석하였다. 둘째, 설문지를 통해서 (1) 문항의 전공영역 분포와 교사능력 검증에 대한 의견, (2) 시험의 난이도, 시간배정, 교과내용학과 교과교육학의 비율에 대한 의견, (3) 교수그룹과 응시자 그룹의 인식을 조사하고 그 결과를 비교 분석하였다. 본 연구 결과에 따르면 출제 문항은 출제의도대로 각 과목별 영역에서 비율이 고르게 출제되었다. 또한 1차 시험과 2차 시험에 대한 설문조사 결과 각각에 대해 교수 그룹과 응시자 그룹 간에 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.

Keywords