화상 통신을 이용한 인터넷중독 치료프로그램 개발

The Development of Internet-addiction Healing Program Using Video Communications

  • 권창오 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김길모 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 조성환 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2009.08.20
  • 심사 : 2009.09.05
  • 발행 : 2009.09.30

초록

본 연구에서는 학생들의 건전한 인터넷 사용을 위해서 화상 통신을 이용한 인터넷중독 치료 프로그램을 개발하여 적용하고 검증하였다. 인터넷 고위험사용자군에 속하는 학생을 대상으로 총 9회기로 구성된 프로그램을 주당 3회, 약 3주간 실시한 후, 인터넷중독 자가진단검사를 통해 점수의 변화를 분석하고, 표본의 제한에서 오는 신뢰성 문제를 극복하기 위해 상담 과정의 질적 분석도 함께 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷중독 증상이 완화되었다. 프로그램 참여 인원 모두 고위험사용자군에서 일반사용자군으로 분류되어 프로그램의 적용이 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 인터넷중독 자가 진단 검사 하위 6개 영역에서 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 셋째, 화상 통신 인터넷중독 치료 프로그램이 학생들의 상담 활동에 많은 흥미를 유발하였으며, 학생들은 상담 활동에 적극적으로 참여 하였다.

In order to help them to use the Internet properly, a study on development and application of Internet-addiction healing program using video communications was conducted and proved fruitful. The eight-session program was performed on students categorized into the high risk group for about three weeks(three times a week). After the completion of the program, the students took a self-test and the changes of the scores were analyzed. Furthermore, qualitative analysis was performed on counseling process to compensate for the reliability reduction posed by limited sampling. This study can be summarized as follows. First, the symptoms of teen Internet addiction were alleviated. The effectiveness of the application of the program was verified by the fact that all the subjects were categorized into the general user group from the high risk group. Second, in the six sub-regions of the Internet-addiction self-testing, the scores changed positively. Third, the students were actively engaged in the counseling process due to the fact that the Internet addiction healing program by means of video communications had aroused their interests.

키워드