The Ontology-based Web Navigation Guidance System

온톨로지 기반 웹 항해 안내 시스템

  • 정효숙 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김희진 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 민경실 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박성빈 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2009.07.20
  • Accepted : 2009.08.17
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this paper, we propose a Web navigation guidance system which automatically provides a user with semantically related links based on an ontology. The system associates each web page to a concept in the ontology and creates new links between web pages by considering relationships of the concepts defined in the ontology. It focuses on enhancing web navigation by offering semantic links based on an ontology. We experimented the proposed system with 5th grade students who were performing tasks by searching Web pages and found that the degree of disorientation, the ratio of revisits for Web pages, and time spent for completing tasks for students in the experimental group were smaller than those for students in the control group. In addition, the task performance ratio for students in the experimental group were higher than that for students in the control group. It is expected that the proposed system can help design a navigable web site that is important in Web-based education.

본 논문에서는 온톨로지를 기반으로 사용자에게 의미적으로 관련된 링크를 자동적으로 제공하는 웹 항해 안내 시스템을 제안한다. 본 시스템은 각각의 웹 페이지를 온톨로지에 존재하는 특정 개념과 관련시키고, 온톨로지에 정의된 개념들 간의 관계를 고려하여 웹 페이지들 간의 새로운 링크를 생성한다. 본 시스템은 온톨로지를 기반으로 의미적 링크를 제공함으로써 웹 항해 안내를 향상시키는데 초점을 두고 있다. 본 노문에서 제안한 시스템을 이용하여 초등학교 5학년 학생들에게 웹 페이지를 탐색하면서 과제를 수행하는 실험을 한 결과 실험 집단에 속한 학생들의 방향 상실 정도, 웹 페이지의 재 방문율, 그리고 과제 수행에 소비된 시간이 통제 집단에 속한 학생들의 경우보다 작았고 과제 수행율은 실험 집단의 학생들이 통제 집단의 학생들보다 높았다. 본 논문에서 제안하는 시스템은 웹 기반 교육에서 중요한 항해 가능한 웹 사이트를 설계하는 데 도움이 되리라 기대된다.

Keywords