A Study on Developing Evaluation Criteria of 'Inquiry' for Subjects Related to Information and Computer in Vocational Education Section

직업탐구영역 정보·컴퓨터 관련 교과들의 '탐구' 영역에 대한 평가준거 개발

  • Received : 2009.03.25
  • Accepted : 2009.04.12
  • Published : 2009.05.31

Abstract

Evaluation criteria of 'Inquiry' for subjects related to information and computer in Vocational Education Section are four and not specified. The purpose of this study is to develope evaluation criteria of 'Inquiry' for subjects related to information and computer in vocational education section. To design evaluation criteria of 'Inquiry', this paper analyzed college entrance tests and performance capabilities of computing graduating. This paper investigated the validity of the contents as judged by a panel of experts. 'Inquiry' was classified 'Analysis', 'Synthesis' and 'Evaluation'. This paper developed three evaluation criteria for 'Analysis', six evaluation criteria for 'Synthesis' and two evaluation criteria for 'Evaluation' with sample evaluation tool.

현행 대학수학능력시험 직업탐구영역 정보 컴퓨터 관련 교과들의 '탐구' 영역의 평가준거는 4개로 제시되어 있으며 구체성이 떨어져 '탐구' 영역에 적합한 문항 개발이 어렵다. 본 연구에서는 직업탐구영역의 정보 컴퓨터 관련 교과들의 '탐구' 영역에 대한 평가준거를 개발하고자 하였다. 국내외의 정보 컴퓨터 관련 교과들의 대학입시 문항과 대학의 정보 컴퓨터 관련 학과의 교육과정 이수를 위한 수행능력을 분석하여 평가준거를 설계하였고, 전문가 집단의 타당도를 이용해 수정하였다. '탐구' 영역의 평가 준거를 '분석', '종합', '평가' 영역으로 구분하였다. '분석' 영역에 적합한 평가준거는 3개, '종합' 영역은6개, '평가' 영역은 2개로 선정하고, 이에 적합한 예시 평가 도구를 함께 제시하였다.

Keywords