Enhancing Young Children's Language by Poetry Activities Related to Constructivist Cooking Experiences

구성주의 접근의 요리 활동에 기초한 동시활동이 유아의 언어능력에 미치는 효과

  • Received : 2008.11.30
  • Accepted : 2009.03.13
  • Published : 2009.04.30

Abstract

In an experiment to determine the relative effectiveness of poetry activities through constructivist cooking experiences 95 children in three kindergarten classes were assigned to experimental, comparative, and control groups. The experimental group participated in 12-week units of writing poetry after cooking experiences, while the comparative group participated in writing poetry after listening to poetry. Analysis of covariance revealed differences between the mean scores of the three groups on posttests of receptive and expressive language, indicating that the children in the experimental group performed better on the tests than the children in the comparative and control groups. These results suggest that incorporating constructivist cooking into poetry instruction is an effective means of fostering the language development of young children.

Keywords

References

  1. 강정규 . 박상재 . 선안나 . 신현득 . 이동렬 . 이준관 . 조대현(1999). 아동 문학 창작론, 서울 : 학연사.
  2. 교육과학기술부(2008). 유치원 교육과정 해설 III : 표현생활.언어생활.탐구생활. 서울: 교육과학기술부.
  3. 교육부(2000). 유치원 교육활동 지도자료. 서울 : 교육부.
  4. 김녹촌 (1999). 어린이시 쓰기와 시 감상지도는 이렇게. 서울 : 교육부.
  5. 김선영 . 김지윤(2007). 구성주의 관점에서의 유치원과 보육시설의 요리활동에 대한 교사의 인식과 실태. 유아교육연구, 27(5), 313-333.
  6. 김숙령 . 주희정(2003). 통합적 요리활동이 유아의 수학적 개념 발달에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 35, 123-141.
  7. 김영태 . 성태제 . 이윤정(2004). 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도. 서울 : 서울장애인종합복지관.
  8. 김재숙(2002). 독자반응이론에 의한 동시지도가 유아의 동시감상 및 짓기에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  9. 김현희 . 박상희(1993). 유아 문학 교육. 서울 : 학지사.
  10. 문광영(1996). 창의적인 동시 쓰기 방법론 시고. 인천교육대교 논문집, 29(2), 209-223.
  11. 박화목(1989). 아동문학론. 서울 : 민문고.
  12. 박혜경(1991). 유아를 위한 총체적 언어 교육 접근법의 효과에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  13. 심성경 . 이희자 . 임선옥 . 허은주 . 이영희 . 박순이 외(2003). 동시 짓기 관련 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향. 유아교육연구, 23(2), 5-26.
  14. 심성경 . 이회자 . 이선경 . 최국남 . 이용례 . 임선옥 외(2001). 동시짓기 활동이 유아의 읽기 능력과 읽기에 대한 인식에 미치는 영향. 유아교육연구, 21(4), 497-517.
  15. 오영희(2002) 유아교육기관에서의 통합적 요리활동이 유아의 창의성에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 31, 111-133.
  16. 오영희(2001). 유아의 사회 정서 발달을 위한 통합적 요리활동 프로젝트의 개발 및 적용연구. 한국영유아보육학, 24, 179-201.
  17. 오영희 . 양승지 . 이성세 . 박옥자 . 강영식(2007). 요리활동을 중심으로 한 통합적 교육활동이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 영향. 유아교육학논집, 11(1), 113-132.
  18. 이경화 . 조순옥 . 김정원 . 심은희 . 김정원 . 이문정(2003). 유아언어교육. 서울 : 창지사.
  19. 이기숙(2000). 유아교육과정. 서울 : 교문사.
  20. 이성은(2003). 아동문화교육. 서울 : 교육과학사.
  21. 이윤정(2000). 동시확장 활동이 유아의 어휘력 및 언어표현력에 미치는 효과. 유아교육연구, 20(4), 165-187.
  22. 이차숙 . 노명완(1994). 유아언어교육론. 서울 : 동문사.
  23. 정남미(2006). 유아언어교육. 서울 : 창지사.
  24. 정연희(2006). 요리활동에서의 과학적 탐구를 통한 유아의 이해구축과정. 유아교육학논집, 10(4), 181-200.
  25. Beaty, J. J., & Pratt, L. (2007). Early literacy, in pre-school and kindergarten (2nd ed.). Upper Saddle River, New Jersey : Pearson Education.
  26. Chukovsky, K. (2006). 두 살에서 다섯 살까지 : 아이들의 언어 세계와 동화 . 동시에 대하여. 홍한별(역). 서울 : 양철북(1968년 원저 발간).
  27. Colker, L. J. (2005). The cooking book : fostering young children's learning and delight. Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  28. Dahl, K. (1998). Why cooking in the classroom? Young Children, 53(1), 81-84.
  29. DeVries, R. (2002). Play in the Early Education Curriculum : Four Interpretations. In. R. DeVries, B. Zan, C. Hildebrandt, R. Edmiaston, & C. Sales (Eds.), Developing constructivist early childhood curriculum(pp.13-32). New York : Teachers College Press.
  30. Fields, M. V., Groth, L. A., & Spangler, K. L. (2008). Let's begin reading right: A developmental approach to emergent literacy(6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey : Pearson Education.
  31. Gable, S. (1999). Promote children's literacy with poetry. Young Children, 54(5), 12-15.
  32. Galen, H. (1977). Cooking in the Curricula. Young Children, 32(2), 59-70.
  33. Klefstad, J. (1995). Cooking in the kindergarten. Young Children, 50(6), 32-33.
  34. Macfee O. (1974). Cooking and eating with children : A way to learn(ERIC Document Reproduction Service No. ED 100 534).
  35. Morrow, L. M. (2004). Literacy development in the early years(5th ed.). Boston, MA : Allyn & .Bacon.
  36. Russell, D. L. (2005). Literature for children : A Short introduction. Boston, MA : Allyn & Bacon.
  37. Sutherland, Z. (1997). Children and books.(9th ed.). Boston, MA : Allyn & Bacon.
  38. Partridge, E., Austin, S., Wadlington, E., & Bitner, J.(1996). Cooking up : Mathematics in the kinder-garden. Teaching Children Mathematics. 2(8), 492-495.
  39. Zan, B., Edmiaston, R., & Sales, C. (2002). Cooking tansformations. In. R. DeVries, B. Zan, C. Hildebrand, R. Edmiaston, & C. Sales(Eds.), Developing constructivist early childhood curriculum(pp.77-98). New York : Teachers College Press.