사례기반의 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델 수립 방안

A Method for Establishment of Case-based Software Maintenance Maturity Model

  • 발행 : 2009.09.15

초록

소프트웨어 유지보수는 기존의 하자 유지보수 개념에서 운영관리 및 서비스의 향상을 위해 지속적인 개선이 요구되고 있다. 본 연구에서는 K사에서 수행중인 4개의 유지보수 프로젝트를 기반으로 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델과 평가지표를 제안한다. 이를 위해 SMMM, ITSMM, ITIL을 기반하여 13개의 프로세스 영역과 64개의 평가지표를 도출하고, 도출된 64개의 평가지표를 5점 척도로 설문 평가하여 그 결과를 기반으로 성숙도 모델의 수준을 분류하여 K사의 성숙도 모델을 구축한다. 그리고 K사의 성숙도 모델을 검증 및 개선하기 위하여 K사의 설문평가 점수를 분석하여 평가지표의 개선방안을 제안하고, K사의 성숙도 모델이 소프트웨어 유지보수의 개선 방안을 어떻게 나타내는지를 확인하기 위하여 제안한 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델을 K사의 4개의 프로젝트를 대상으로 하여 성숙도 평가를 수행하고, 그 결과를 기반으로 개선방안을 제시하였다.

Software Maintenance needs to continually improve from corrective maintenance to operational management and service improvement. In this study, we propose a software maintenance maturity model and its evaluation criteria based on 4 maintenance projects of K organization. For the proposal, we derive 13 process areas and 64 evaluation criteria based on some references such as SMMM, ITSMM, ITIL. We evaluate the criteria using 5-point scale, and then establish the maturity model of K organization classified by levels of the maturity model based on the evaluation result. And, to verify and improve the maturity model of K organization, we propose improvements for evaluation criteria. In addition, we apply the maturity model to the 4 projects, evaluate the projects, and propose improvements for the projects based on the evaluation result to identify how the model shows software maintenance improvement.

키워드

참고문헌

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