Comparison of Attitudes Toward Science by Child-rearing Attitude of Parents Perceived by Female Students and Sex-role Identity

여학생이 지각하는 부모의 양육태도와 성역할 정체감에 따른 과학에 대한 태도 비교

  • Published : 2009.08.30

Abstract

The purpose of this research is to compare the attitudes of female students in Korea toward science with the child-rearing attitude of their parents they perceived and their sex-role identity. The participants in this study were 374 female middle- and high-school students, chosen randomly from Seoul and Gyenggi-do in South Korea. We used three different forms of questionnaires in this research: "Scale of Parents' Child-rearing Behaviors Perceived by Teenagers", "Korea Sex-role Survey", and "Attitude Toward Science Measurement." The significant results were acquired after we had analyzed the comparison of the attitude of female students toward science with their perception on their parents' child-rearing attitude, especially on their fathers. The fathers' "monitoring" and "over-expectation" factors affected the attitudes of female students toward science; on the other hand, any child-rearing attitudes of their mothers did not influence their attitudes toward science. We also analyzed the attitudes of female students about science based on their sex-role identities. In consequence, we found that meaningful differences existed in four types of gender-role identity: androgyny type, masculinity type, femininity type and undifferentiated type. In particular, the androgyny type was characterized by a higher score in attitude toward science compared with the undifferentiated type.

Keywords

References

  1. 곽윤숙 (2002). 일반계 고등학교 여학생의 교육과정 계열선택에 관한 연구. 교육사회학연구, 3(1), 79-106
  2. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순(1998). 과학교육론. 서울: 교육과학사
  3. 남상인 (1983). 어머니의 양육태도와 자녀의 인지양식과의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  4. 송은경 (1994). 고등학생의 성역할정체감과 진로의사결정 유형간의 관련연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 안재헌 (2004). 이학 분야 남녀 학력 차이와 여성인적 자원 활용. 남 여학생의 학력차이, 무엇이 문제인가? (세미나 자료집). 이화여자대학교와 한국교육과정평가원
  6. 오원근 (2005). 탁상행정이 낳은 '비과학적인'기초과학교육. 과학과 기술, 439, 48-52
  7. 이경훈 (1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425
  8. 이미경, 김경희 (2004). 과학에 대한 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 24(2), 399-407
  9. 이미경, 홍미영, 정은영 (2004). TIMSS-R 과학 성취도에서의 성 차이. 한국과학교육학회지, 24(6),1235-1244
  10. 이은화, 이경우, 이기숙(1991). 한국 아버지의 역할 인식에 관한 연구. 유아교육연구, 11
  11. 이해명 (2006). 영재 교육의 이론과 실제. 서울:교육과학사
  12. 장경애 (2004). 과학자들의 진로선택과정에서 나타난 부각요인. 한국과학교육학회지, 24(6), 1131-1142
  13. 정진경 (1990). 한국 성역할 검사(KSRI). 한국심리학회지: 사회, 5(1), 82-92
  14. 정행옥 (2005). 여학생이 지각하는 부모양육태도와 성역할정체감 및 진로포부의 관계. 전주대학교 상담대학원 석사학위논문
  15. 조석희, 최호정, 김현지, 윤혜원, 권경림 (2002). 남 여학생이 국제과학올림피아드 입상자가 되는데 영향을 미치는 요인들. 영재교육연구, 12(1), 31-60
  16. 지용근 (2004). 성역할 정체감과 부모의 양육태도가 초등학생의 진로흥미에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 71-88
  17. 최경희 (2003). 여성 과학교육의 활성화 방안: 외국의 여학생 친화적인 과학교육 프로그램과 교수학습 전략 분석을 통해. 과학기술학연구, 3(1), 19-39
  18. 최성연, 김성연, 김성원 (2007). 학생과 부모의 과학에 대한 태도 측정 도구 개발. 한국과학교육학회지, 27(3), 272-284
  19. 허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도 개발 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  20. 현원복 (1973). 과학자의 길: 그들의 생활과 철학. 서울: 전파과학사
  21. Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  22. Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review, 88(4), 354-364 https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354
  23. Breakwell, G. M. & Beardsell, S. (1992). Gender, parental and peer influences upon science attitudes and activities. Public Understanding of Science, 1, 183-197 https://doi.org/10.1088/0963-6625/1/2/003
  24. Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 343-357 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199704)34:4<343::AID-TEA5>3.0.CO;2-R
  25. George, R. & Kaplan, D. (1998). A structural model of parent and teacher influences on science attitudes of eighth graders: Evidence from NELS: 88. Science Education, 82(1), 93-109 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199801)82:1<93::AID-SCE5>3.0.CO;2-W
  26. Goldberg, I. & Goldberg, H. (1991). Family therapy: A overview. 3rd ed., California: Books/ Co-re, pp26-28
  27. Kahle, J. B. & Lakes, M. K. (1983). The myth of equality in science classrooms. Journal of Research in Science Education, 20(20), 131-140 https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  28. Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003).Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079 https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
  29. Schibici, R. A. & Riley, J. P. Jr. (1986). Influence of students' background and perceptions on science attitudes and achievement. Journal of Research in Science Teaching, 23(3), 177-187 https://doi.org/10.1002/tea.3660230302
  30. Weinburgh, M. H. (1998). Gender, ethnicity,and grade level as predictors of middle school students'attitudes toward science. In P.Rubba, P. Keig & J. Rye (Eds.), Proceedings of the 1998 annual international conferences of the association for the education of teachers in science, (pp. 667-677). FL: Pensacola
  31. Woolfolk, A. (2003). 교육 심리학(김아영, 백화정, 설인자, 정명숙 공역). 서울: 박학사. (원서 2001 출판)
  32. Young, D. J., Fraser, B. J., & Woolnough, B. E. (1997). Factors affecting student carrer choices in science: An Australian study of rural and urban schools. Research in Science Education, 27(2), 195-214 https://doi.org/10.1007/BF02461316