A Study on the Blurring Boundary Phenomena Expressed in Complex Fashion Space of 21th Century - Focusing on the Theories of Gill Deleuze and Felix Guattari -

21세기 복합적인 패션 공간에 나타난 탈경계 현상에 관한 연구 - 질 들뢰즈와 펠릭스 가타리의 이론을 중심으로 -

  • Yang, Hee-Young (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University) ;
  • Yang, Sook-Hi (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University)
  • 양희영 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 양숙희 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2009.08.30

Abstract

$21^{st}$ century post digital society orients co-existence, fusion, and blurring boundary than conflict, differentiation, and boundary, and makes a try liberal combination of various different objects. Furthermore, radical development of science and digital equipments offer technical possibility that could combine various fields. Hence, many different departments demolish their boundary, and combine for development of multi-functional and complex shape's products. For job-nomads, fashion attempts to combine with architecture, furniture, daily necessities, and digital equipments spontaneously. This paper aims at consideration about the blurring phenomena expressed in complex fashion space of $21^{st}$ century throughout empirical fashion photographs analysis, which show combination among fashion and various different fields. Blurring boundary phenomena of complex fashion space are classified with 4 parts as follows as: 1) furniturizing, 2) wearable dwelling, 3) lumiduct, 4) becoming fashion. Each parts are examined 8 aesthetical characteristics such as movement and lightness, hyper-link and openness, immateriality and inter-activeness, and diversity and ambiguity. $21^{st}$ century fashion has changed more simple and light, and creates new form throughout combination with many other fields, and enlarges its function and sphere. I think this paper would help certificating practical use of fashion space as multiple and complex space, and makes contribution to forecast about fashion development of the future and offer inspiration about creative and innovative fashion design.

Keywords

References

  1. 박신미, 이재정 (2008). “20세기 패션디자인의 건축적 패러다임의 특성 고찰.” 복식 58권 2호.
  2. 양희영 (2007). “현대 패션에 나타난 연속성의 조형적 특성.” 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 양희영, 김소영 (2007). “바디페인팅을 이용한 광고에 나타난 들뢰즈의 되기 현상.” 복식 57권 7호.
  4. 양희영, 김소영 (2008). “21세기 패션디자인에 나타난 탈정형적 공간 표현에 관한 연구.” 복식 58권 8호.
  5. 양희영, 양숙희 (2006). “1990년데 이후 패션에 나타난 건축적 패러다임에 관한 연구.” 복식 56권 7호.
  6. 오현선 (2003). “몸의 관점으로 본 현대건축의 표현양상 연구.” 국민대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이정우 (1999). 시뮬라크르의 시대. 서울: 거름.
  8. 이정우 (2000). 접힘과 펼쳐짐. 서울: 거름.
  9. 남윤진 (2001). “변화를 수반하는 다목적 복식 디자인 연구.” 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 장훈익 (2004). “현대건축에 있어서 탈정형적 공간구성의 다의적 표현에 관한 연구.” 영남대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 정순백 (2002). “들뢰즈의 사건 존재론.” 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 정현, 금기숙 (2008). “패션디자인에 활용된 빛의 유형 분석.” 복식 58권 2호.
  13. 정형철 (2003). “생태중심의 윤리, 들뢰즈와 가타리의 유목적 사유.” 외대논집 7호.
  14. 제갈미, 나인화, 이연희 (2008). “후세인 샬라얀의 패션작품에 나타난 미디어 아트의 표현 특성.” 한국의상디자인학지 10권 3호.
  15. 진기행 (1996). “들뢰즈 연구-베르그송론-.” 한국민족문화 1권 8호.
  16. 질 들뢰즈 (1968). 차이와 반복. 김상환 역 (2005). 서울: 민음사.
  17. 최수아, 김민자 (2008). “2000년대 패션에 나타난 팝아트의 특성 연구.” 복식 58권 8호.
  18. Smith, Daniel W. (1996). Deleuze's Theory of Sensation. New York: Blackwell.
  19. Evans, C., S. Menkes, T. Polhemus and B. Quinn (2005). Hussein Chalayan. Netherlands: Groninger Museum.
  20. Hardt, Michael and Gilles Deleuze (1996). 들뢰즈의 철학사상. 이성민, 서창현 역 (2002). 서울: 갈무리.
  21. Quinn, B. (2002). Techno Fashion. New York: Berg.
  22. Quinn, B. (2003). The Fashion of Architecture. New York: Berg.