Attribute analysis for cellular phone using conjoint analysis

컨조인트 분석을 이용한 휴대폰 속성 분석

  • Ji, Hye-Young (Department of Statistics, Chonnam National University) ;
  • Cho, Wan-Hyun (Department of Statistics, Chonnam National University)
  • Published : 2009.07.31

Abstract

Currently, various cellular phone products with multiple functions and diverse designs are coming out in the cellular phone market. Companies have been developing their products for profit maximization, considering preferences of customers. In this article, we have created 18 profiles using the SPSS program and executed a survey to analyze preferences of college students. Also, we have grasped the relative importance of each attribute using conjoint analysis and executed clustering analysis to make market segmentation by binding the respondents who have similar partial value utilities. Lastly, by choice simulation, we have predicted market shares of 18 virtual products.

현재 휴대폰 시장은 여러 가지 기능과 디자인을 갖춘 다양한 휴대폰 제품들이 출시되고 있으며, 각기업에선 이윤 극대화를 위해서 소비자의 선호도를 고려하여 제품을 개발하고 있다. 따라서, 본 연구에서는 SPSS 프로그램을 이용하여 휴대폰 속성에 대한 18개의 프로파일을 생성하였고, 휴대폰에 대한 선호를 분석하기 위해 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 또한, 컨조인트 분석을 이용하여 각 속성별 상대적 중요도를 파악하고, 비슷한 부분가치 유틸리티를 갖는 응답자들을 묶어 세분 시장을 구성하기 위해 군집분석을 실시하였다. 그리고 컨조인트 분석에 이용한 18개 가상제품에 대한 초이스 시뮬레이션을 통해 시장점유율을 예측해 보았다.

Keywords

References

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