An analysis of the factors influencing satisfaction, reliance, and loyalty to the life insurance companies

생명보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인 분석

  • Kang, Jung-Chul (Department of Banking and Insurance, Dong-Eui University) ;
  • Jung, Se-Chang (Department of Finance and Insurance, Hongik University)
  • 강중철 (동의대학교 상경대학 금융보험학과) ;
  • 정세창 (홍익대학교 상경대학)
  • Published : 2009.07.31

Abstract

The purpose of this paper is to analyse the factors influencing satisfaction, reliance, and loyalty to the life insurance companies. The factors are divided into two categories: the characteristics of life insurance companies and sellers. Factor analysis and multiple regression is employed. Two factors are found in the analysis of the characteristics of life insurance companies. Those are quality and social liability of life insurance companies. One factor are extracted from the analysis of the characteristics of sellers. We also find each one factor in the factor analysis of satisfaction, reliance, and loyalty. The findings are summarized as follows. Firstly, the role of sellers are very important for the three performance variables, namely satisfaction, reliance, and loyalty. Secondly, the factor for social liability of life insurance companies is statistically significant to the satisfaction performance. Finally, The three explaining variables are statistically significant to the reliance and loyalty performance.

본 연구의 목적은 생명보험 계약자의 보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 있다. 보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인을 크게 보험회사의 특성과 판매자의 특성으로 나누어 분석한다. 연구방법은 요인분석과 회귀분석을 사용한다. 요인분석 결과 만족도, 신뢰도, 충성도 및 판매자의 특성에서는 1개의 요인, 보험회사의 특성에서는 보험회사의 자질, 사회적 책임이라는 2개의 요인이 추출되었다. 연구결과 첫째, 세 가지 성과변수인 만족도, 신뢰도, 충성도에 판매자의 역할은 모두 중요한 것으로 분석되었다. 둘째, 사회적 책임 요인은 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 신뢰도와 충성도에서는 설명변수인 세가지 요인이 유의한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 강경훈 (2005). 은행간 고객확보 경쟁과 교차판매. <주간 금융브리프>, 14, 금융연구원.
  2. 김재헌 (2007). 방카슈랑스 도입에 따른 생명보험회사의 비용효율성 및 생산성 변화 연구. <보험개발연구>, 14, 3-40.
  3. 김정동, 손민지 (2008). 방카슈랑스 도입에 따른 생명보험회사의 효율성 변화. <보험학회지>, 17, 61-92.
  4. 나동민 (2006). 방카슈랑스 확대에 따른 은행의 안전성 및 효율성 변화 분석. <한국개발연구>, 28, 49-93.
  5. 신문식, 장동식 (2003). <보험회사 사이버마케팅의 활용전망>, 보험개발원, 서울.
  6. 이봉주, 이순재, 정세창 (2004). 방카슈랑스 도입이 금융겸업화 효율성에 미치는 영향. <경영학연구>, 33, 449-472.
  7. 이상제 (2005). 교차팔기와 끼워팔기. <2005년 KIF 금융논단 모음집>, 14, 금융연구원.
  8. 안철경 (2003). 가격민감도 분석을 통한 온라인보험사 가격전략. <보험동향>, 25, 1-16, 보험개발원.
  9. 정세창, 송영효 (2008). 방카슈랑스 효과와 생명보험회사의 경영전략. <보험개발연구>, 17, 3-34.
  10. 정세창, 이정환 (2003). 보험회사에 대한 방카슈랑스 도입 효과 및 시사점 분석. <보험개발연구>, 14, 93-125.
  11. 정세창, 안철경 (2008). 교차모집에서 설계사의 보험회사 선택에 영향을 미치는 요인 분석. <보험개발연구>, 17, 59-82.
  12. 정재욱, 이지언 (2002). <방카슈랑스가 은행의 안전성 및 효율성에 미치는 영향>, 금융조사보고서 2002-8, 한국금융연구원.
  13. 정홍주 (2000). <보험회사의 판매채널믹스 개선방안 연구>, 보험개발원, 서울.
  14. 지동현 (2005a). 은행수익의 새로운 성장엔진으로서 교차판매의 중요성. <주간 금융브리프>, 14, 금융연구원.
  15. 지동현 (2005b). 고객관계 강화를 통한 교차판매. <주간 금융브리프>, 14, 금융연구원.
  16. Data Monitor (1999 a). UK tele-insurance, Data Monitor, London.
  17. Data Monitor (1999 b). Best practices in direct response, Data Monitor, London.
  18. Data Monitor (2000 b). Consumer trends in US insurance, Data Monitor, London.
  19. Data Monitor (2001). Insurance strategies in Europe, Data Monitor, London.
  20. Kang, J. C. (2005). A study on the application of survival analysis to terminated life insurance polices. Journal of Korean Data & Information Science Society, 16, 237-253.
  21. Cho, M, H. and Park, E. S. (2008). Analyzing customer management data by data mining: Case study on churn prediction models for insurance company in Korea. Journal of Korean Data & Information Science Society, 19, 1007-1018.
  22. Stern, N. L. and John, M. F. (2001). Life online, Best's Review, A. B. Best, New York.
  23. Kaiser, T. (2002). The customer shall lead: E-business solutions for the new insurance industry. The Geneva Paper on Risk and Insurance, 27, 134-145. https://doi.org/10.1111/1468-0440.00160