Geoid Height Estimation Using Rail-road Reference Points

철도기준점을 활용한 지오이드고의 추정

  • 허준 (연세대학교, 토목환경시스템공학부) ;
  • 송영선 (인하공업전문대,지형공간정보과) ;
  • 김성훈 (연세대학교 토목환경시스템공학부) ;
  • 문정균 ((주)한국철도기술공사)
  • Published : 2009.08.30

Abstract

This paper evaluated applicability of railroad reference points for determinating geoid heights. For this research, reference points on the Honam express raildroad which contain ellipsoid heights estimated by GPS/Leveling and orthometric heights by leveling were used. Geoid heights were calculated uisng orthometric and ellipsoid heights of 360 railroad reference points, and the RMSE's with respect to different intervals of reference points were analysed which were induced by interpolation methods. The results showed that no significant difference of RMSE's among interpolation. methods. RMSE's of 0-4km interval of reference points were determined within 2cm and 5-8km were within 3cm. Also, this research confirmed that GPS leveling with Geoid model is not auurate enough to be used for railroad surveying as yet.

본 연구에서는 지오이드고 산정을 위해서 철도기준점의 활용가능성을 평가하였다. 사용된 자료는 호남고속철도 건설을 위해서 구축된 철도기준전점으로써 GPS/Leveling에 의해 산정된 타원체고와 수준측량에 의한 정표고에 대한 정보를 포함하고 있다. 360개의 철도기준점의 타원체고와 정표고를 이용하여 지오이드고를 산정하고, 산정된 지오이드고를 이용하여 공간처리방법별로 정확도 및 철도기준점의 간격에 따른 오차를 평가하였다. 그 결과 공간처리연산자에 따른 오차는 거의 유사하였고, 기준점 간격별 분석에서는 $0{\sim}4km$구간에서는 2cm, $5{\sim}8km$ 구간에서는 3cm의 오차범위안에서 지오이드고가 결정됨을 알 수 있었다. 이와 같은 연구결과를 통해 철도층량에 있어 GPS측량과 지오이드보간을 활용한 수준측량을 활용할 수 없음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강준묵, 박운용, 김홍진, 최종현(1995), "GPS/Leveling 기법과 연직선 편자를 이용한 Bessel지오이드고 산정에 관한 연구," 대한토목학회논문집, 대한토목학회, 제15권, 제4호, pp. 945-952
  2. 최윤수, 권재현, 조문형, 황병호(2005), "GPS/Leveling을 이용한 지역별 지오이드고 분석," 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제25권 제5D호, pp. 757-765
  3. 문정균, 허준, 강상구, 김일주, 박재홍, 김성훈(2007), "철도기준점을 이용한 철도중심선형 좌표변환에 관한 연구," 한국철도학회 논문집, 한국철도학회, 제 10권, 제6호, pp. 685-691
  4. 한국철도시설공단(2005), "철도건설측량지침안 제정."
  5. 조홍래, 정종철(2006), "강우자료에 대한 공간보간 기법의 적용," 한국 GIS학회 논문집, 한국GIS학회, 제 14권, 제1호, pp.29-41
  6. 최종근(2002), "공간정보 모델링 크리깅과 최적화 기법," 구미서관