웹코믹스의 메타표현에 관한 연구

Studies of Meta-Expressions in Webcomics

  • 권경민 (남서울대학교 애니메이션학과)
  • 발행 : 2009.08.31

초록

<만화의 메타표현>이란, 만화 그 자체로 언급되는 만화 표현으로 만화라는 표상체계의 특질과 한계를 가장 본질적으로 보여주는 표현이라고 말할 수 있다. 예를 들면, 작가로 생각되는 인물이 만화 속에 등장하여 독자에게 직접적으로 만화임을 인식시키는 경우와 컷과 컷을 나누고 있던 궤선이 변형 또는 파괴되거나 다른 것으로 비유됨으로써 만화를 구성하는 컷이 물질적인 존재라는 사실을 독자에게 알려주는 경우가 대표적이다. 지금까지의 만화비평 연구의 어프로치들은 대부분 컷과 말풍선의 사용법, 글과 그림의 관계라는 2차원적인 만화표현방식에 착목하여 만화에 대한 외형적 분석이 이루어졌다. 본 연구에서는 이러한 외형적 성과를 바탕으로 온 오프라인 만화에 표현된 메타표현에 대해 알아보고자 한다. 만화의 메타표현에 대한 연구는 만화라는 장르의 표현형식을 검토하는 매우 흥미로운 주제로 인터넷에서 보이는 웹코믹스의 구조에 대한 보다 본질적인 이해를 도모할 수 있으며 매체상의 표현영역 확장에도 그 근거를 제시할 수 있다고 사료된다.

are cartoon-expressions called cartoon itself to show the characteristic and limit of the presentation system, cartoon, by constitution. These followings are typical examples. First, a character regarded as a cartoonist shows up in the cartoon and constitutes the readers' recognition of the cartoon by himself or herself. Second, the line dividing two cuts is transformed or destroyed and likened to another thing so that can help the readers understand the cuts are physical existence. Most of the approaches to cartoon criticism studies which have been done before are external analyses focused on how to use cuts, balloons, and the two-dimensional expression meaning the relationship between script and picture. The purpose of this research is understanding meta-expressions in online and offline cartoons based on these outcomes. The research on meta-expressions of cartoon is considered to help understanding about the structure of Webcomics and the expansion of expression field in media by examining the expressions of the genre called cartoon.

키워드