Abstract
In 2005, the National Archives of Korea (NAK) set up the Records Management Standards Plan in the process of public records management innovation and released 55 standards and guidelines based on this plan. This study is to evaluate the standardization for records management so far with a critical view and suggest implications for rebuilding standardization strategies. For evaluation, it analyses records management standardization policies and the status of standard development through NAK's standardization policy documents and interviews records managers in central government agencies via e-mail. The categories of evaluation are the selection for the standardization areas, the quality of standard content, the standardization procedures, and the policies for sustainable standardization. It evaluates qualitatively with criteria set up in each category and then suggests some recommendations for the improvement of records management standardization.
공공기록관리 혁신의 일환으로 표준화 정책이 수립된 이후 지난 4년간 기록관리 전 영역에 걸쳐 55개의 표준화 과제가 추진되었다. 이 연구는 그동안 추진된 기록관리 표준화 정책과 추진내용을 평가하여 중장기 표준화 전략 재구축에 시사점을 제공하고자 한다. 평가는 표준화 관련 정책 문서와 중앙행정기관 기록관리 실무자들과의 면담을 기반으로 수행하였다. 표준화 대상 선정의 적절성, 표준의 질적 수준, 표준화 절차, 표준화 정책 등 4개 영역으로 범주화하여 평가 기준을 설정하고 이에 따라 정성적 평가를 실시하였다.