Utilization of Abolished School Planning for Reinvigorating the Rural Economy

지역경제 활성화를 위한 문 닫은 학교 활용 방안

  • 이상영 (농촌진흥청 농촌환경자원과) ;
  • 김은자 (농촌진흥청 농촌환경자원과) ;
  • 김영 (농촌진흥청 농촌환경자원과)
  • Received : 2009.05.01
  • Accepted : 2009.06.12
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The aim of this study is to make abolished school utilized to be served for promotion of off-farm incomes, vitality of agriculture and rural communities' economic, i.e. directly related in inhabitants' income. The methods of this study was to classify the types of utilization via analysis of abolished school data base which served by Ministry of Education & Human Resources Development. Moreover, we tried to derive problems of management and the existing system via interview survey of the nation's best 100 executives who utilize abolished school and present active factors of abolished school utilization and improvement directions. Then, we classified types of the idle agricultural land utilization into categories and selected the survey site which were the best on the idle agricultural land. Then, we suggests utilization and improvement directions to the use and management of idle agricultural land for increasing inhabitants' income, vitality of agriculture and rural communities' economic.

Keywords

References

  1. 김남순. (1977). 농어촌 복합학교제도 운영에 관한 연구. 교육사회연구, 한국교육사회학회, 7(1), 25-55.
  2. 안승열, 김희수, 송남섭. (2000). 소규모 학교 효율화를 위한 경영다각화 방안에 관한 연구. 교육시책 현장연구 최종보고서, 1-113.
  3. 정종진. (1998). 통합교육. 새교육 7월호.
  4. 황인성. (1997). 소규모학교의 통폐합에 관한 문제제기. 한국교육연구소소식 32호.
  5. 홍순명. (1998). 풀무원 이야기. 내일을 여는 책.
  6. 임원현.이귀옥. (1999). 농촌지역 유휴토지의 관광농업적 활용, 한국정원학회지, vol.17, no.3: 77-86.
  7. 김인호. (2007). 친환경 학교를 위한 학교숲 운동 개선방안-행정주도의 학교숲 조성사업을 중심으로-, 한국교육시설학회지 14(1), 121-129.
  8. 김점수 등. (1996). 한계농지의 효율적 이용방안. 강원개발연구원, 1713.
  9. 정영일 등. (1995). 유휴.한계농지의 다목적 활용 방안. 농어촌진흥공사. 농어촌공사, 108, 17-883.
  10. 최혁재 등. (2005). 유휴농지의 효율적 활용.관리방안 연구, 국토연구원, 162.