DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Characteristics of the Information Science Gifted Students through Observational Evaluation

관찰평가를 통한 정보과학영재의 특성 분석

  • 서성원 (공주대학교 과학영재교육원) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육고, 과학영재교육원)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This dissertation was aimed at finding an implication of selecting and educating the gifted of information science discovering features of gifted learner in the field of math and science and the gifted of information science through comparative analysis of observing evaluation for the gifted of information science. Subjects of the study are foundation course learners of University Science Education Institute for the Gifted in the field of physics, earth science, math, information science. We have compared the features of learners of each field through one-way ANOVA about an observing evaluation for one year. In consequence, information science learners showed mostly different features from physics and earth science learners in details of an attitude area and a problem solving area. And an analysis of each subject of information science learners showed that the test of attitude area in the fields of math and information was relatively superior to that of science. On this, the researcher concluded that there must be features of the gifted on information science and their difference from gifted learners in math and science was caused by learner levels and features of each field. Based on the result of this study, we expect that we can imply it to selecting and educating the gifted of information science.

본 논문에서는 과학영재의 관찰평가를 비교 분석하여 수학 및 과학분야의 영재 학습자와 정보과학영재의 특성을 밝혀내어 정보과학영재의 선발 및 교육에 시사점을 찾으려고 하였다. 연구의 대상은 대학부설과학영재교육원의 기초과정 학습자들로써 분야는 물리, 지구과학, 수학, 정보과학 학습자들이다. 연구의 방법으로는 학습자들의 1년간의 관찰평가를 일원분산분석을 통하여 각 분야별 학습자의 특성을 비교하였다. 그 결과 정보과학영재 학습자는 물리 및 지구과학분야 학습자와 태도 영역과 문제 해결 영역의 세부 영역에서 대부분 다른 특성을 보였으며, 정보 과학 학습자의 과목별 분석에서는 과학보다는 수학과 정보 과목에서 태도 영역의 평가가 비교적 우수하게 분석되었다. 이에 본 연구자는 정보과학영재의 특성이 분명히 존재하며 과학 및 수학 영재 학습자와의 차이는 학습자간의 수준의 문제와 분야별 특성에 기인한 것이라 판단하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 정보과학영재의 선발 및 교육에 적용할 수 있으리라 기대한다.

Keywords

References

  1. 오세군, '컴퓨터 영재의 정의와 판별 시스템', 성균관대학교 석사학위논문, 2002
  2. 나동섭, 이재호, "정보과학영재를 위한 교육 분야 정의", 한국정보교육학회 동계학술발표 논문집. 제7권 1호, 2002
  3. 정병훈, '캠프체험을 통한 진로 탐색 프로그램', 교육과학사, pp.115-120, 2002
  4. 신승용, 신수범, 배영권, 이태욱, "창의성 및 정보과학적 특성을 기반으로 한 정보영재 판별도구 개발연구", 한구컴퓨터교육학회 논문제 제7권 제4호, 2004
  5. 하유진,"중, 고등학교 수학교과 관찰평가 실태조사 및 현장적용", 이화여자대학교 교육대학원 석사논문, 2006
  6. 박상우, 박종욱, '청주교육대학교 과학영재교육원 지도교사 안내 자료집', 청주교육대학교부설과학영재교육원, pp.37-52, 2005