Mobile-Learning에 의한 수학학습에서 학생들의 인식변화, 성취도, 및 성향에 대한 연구

Students' Perspectives towards M-learning Achievement, and Disposition towards Mathematics Using a mobile phone

  • 발행 : 2009.09.30

초록

무선 인터넷 시대를 맞아 기기의 사용은 PC나 노트북 컴퓨터를 벗어나 휴대폰으로 확장되고 있다. 본 연구는 테크놀로지를 학습현장에 활용하는 방안의 일환으로 휴대폰을 기반으로 한 M-learning의 학습효과를 파악하고자 설계되었다. 그 동안 전통적인 학습환경이 면대면 학습위주였다면 이런 인터넷환경은 유비쿼터스적인 환경을 제공하므로 학습의 기회를 좀 더 많은 사람에게 저렴한 비용으로 제공할 수 있는 장점이 있다. 학생들의 폰강의 대한 인식은 유비쿼터스 환경, 요점정리, 저렴한 비용 등의 긍정적인 측면을 선호하였고 시간이 지남에 따라 폰강 학습을 통해 수학에 대한 성향이 향상되었으며 보충수업 반보다 성취도에서 유의미한 향상을 나타냈다.

In the era of wireless internet, we are apt to use a mobile phone for learning mathematics, besides the pc computer and the notebook computer. This study was to investigate the effect of M-learning when students were given a wireless mobile phone in terms of their perspectives towards the use of a mobile phone, achievement and attitudes towards mathematics. They were the 3th grader in a high school, who were expected to take Aptitude Test for the entrance of the university level. The most students who took an ubiquitous environment of M-learning showed it as a benefit for learning mathematics and did not spend time at other activities such as listening to music, sending text-message, playing games, etc, but at the M-learning activities. The students who engaged in the M-learning activities were improved a significantly higher score at Aptitude Test than the students who took the make-up courses in the school and also did a significantly higher disposition towards mathematics which was caused by curiosity among 7 components of the mathematical disposition.

키워드