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도로 선형특성에 따른 럼블스트립의 교통사고 감소효과

Accident Reduction Effect of Rumble Strips by Highway Geometric Characteristics

  • 오흥운 (경기대학교 도시교통공학과)
  • 투고 : 2010.01.06
  • 심사 : 2010.01.25
  • 발행 : 2010.06.30

초록

럽블스트립은 교통사고 감소에 기여를 하는 것으로 국내외 논문을 통해 잘 알려져 있다. 본 논문은 도로의 기하구조와 럼블스트립의 설치효과 관계에 대하여 교통사고 감소통계를 이용하여 분석하였다. 고속도로 구간에서 럼블스트립 설치전후의 교통사고 통계를 비교하였고 럼블스트립 설치지점의 평면선형, 종단선형, 설치길이와 비교하였다. 분석결과, 종단선형이 하향(-)인 구간에서 럼블스트립 설치효과가 높은 것으로 나타났다. 평면선형상에서 우곡선구간에서 효과적임을 알 수 있었다. 또한 설치길이 면에서 상대적으로 설치길이가 작아도 교통사고 감소의 유의성이 높은 것으로 나타났다.

It is well known that rumble strips contribute to reduce traffic accidents. The present paper provides the reduction effect of traffic accidents under specific highway geometrics after rumble strip installation. Traffic accidents on freeway sections before and after rumble strip installation are compared when conditions of the highway geometric characteristics such as horizontal, vertical geometrics are given. It is shown that rumble strips are effective under highway geometric conditions of down slopes or right curvatures. It is also shown that rumble strips are still effective with shorter length of installation.

키워드

참고문헌

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